Visa и Mastercard може да са следващите компании за $1 трилион

Възходът им се подхранва от ръста на безкасовите финансови трансакции

Visa и Mastercard може да са следващите компании за $1 трилион

Снимка: Pixabay

1980 ~ 2 мин. четене
Технологичните и интернет титани бяха първите, които достигнаха 1 трилион долара пазарна стойност, но следващите американски компании, които биха могли да направят това, са по-известни със своите пластмасови карти.

Растящите цени на акциите задвижват компаниите за кредитни и дебитни карти Visa Inc и Mastercard Inc нагоре в класациите за пазарна стойност, където в момента заемат 7-о и 11-о място сред компаниите в показателя S&P 500. Цените на акциите както на Visa, така и на Mastercard, са натрупали приблизително 50% през последната година, пише Ройтерс.

Макар че книжата може да не поддържат този бърз темп, и Visa и Mastercard биха били на стойност над 1 трилион долара до 2023 г., ако средните им годишни печалби от последните три години продължават, надминавайки Facebook Inc и Berkshire Hathaway Inc, ако те също поддържат скорошното си темпо.

Техният възход се подхранва от промяната към безкасови финансови трансакции, породени от ръста в онлайн пазаруването.

Visa има пазарна стойност от 449 милиарда долара, а Mastercard - около 324 милиарда долара към края на търговията в четвъртък, 30 януари 2020 г. 

Клубът от 1 трилион долара в момента включва Apple Inc, Microsoft и компанията-майка на Google - Alphabet.

Amazon.com възлизаше на 927 милиарда долара, въпреки че акциите на лидера в електронната търговия скочиха след обявяването на отчета за приходите й в четвъртък след началото на пазарната търговия, което постави компанията на Джеф Безос в състояние да докосне отново 1 трилион долара, както се случи за кратко през септември 2018 г.

Приходите както на Visa, така и на Mastercard, почти се удвояват през последните им пет фискални години, до близо 23 милиарда долара за Visa и около 17 милиарда долара за Mastercard, според данни на Refinitiv. Коригираната печалба на акция също е повече от двойна за двете компании през този период.

Visa отчете тримесечните приходи късно в четвъртък, като за малко не се доближи до оценките на анализаторите, ден след като Mastercard отчете печалба над тримесечните оценки.

Около 43% от потребителските покупки по целия свят, с изключение на Китай, се извършват цифрово, спрямо 28% през 2010 г., според Лиза Елис, старши анализатор в MoffettNathanson.

Visa държи 60% дял от пазара на кредитни и дебитни карти, следвана от Mastercard с 30%, според Елис, и American Express далеч назад с 8.5%.

Въпреки значението си за финансите, Visa и Mastercard са категоризирани като част от сектора на информационните технологии в S&P 500. Докато Apple, Microsoft и чип компании като Intel Corp често печелят лъвския дял на вниманието, Visa и Mastercard са ключови участници в ръста на технологичните акции.

Рисковете за компаниите, каза Елис, включват по-голяма конкуренция в платежния сектор от страна на големите технологични компании, както и по-строги регулации от правителствата по целия свят, които могат да възпрепятстват достъпа.

Компаниите обаче работят по разрастването си. По-рано този месец Visa придоби Plaid Inc в сделка за 5,3 милиарда долара за подобряване на достъпа до финансови технологии, а през август Mastercard купи по-голямата част от корпоративните услуги на скандинавската разплащателна група Nets за около 3,19 милиарда долара.
Коментари: 0