САЩ vs Китай: Кой води в технологичната Студена война

Какви са временните резултати според Bloomberg

Снимка: Pexels
15:38 21.06.2019
Търговската война между двете най-мощни икономики в света – САЩ и Китай, е в разгара си, а според мнозина в сърцето ѝ е битката за технологично превъзходство и предимствата за националната сигурност, които следват от това. Само помислете за изкуствения интелект (AI), роботиката, автономните превозни средства, пише Bloomberg в свой анализ по темата. Китай се осмели да поиска да доминира в тези области, което пък, според авторите, стимулира администрацията на американския президент Доналд Тръмп да предприеме ответни мерки. 

От години американски компании, работещи в Китай, се оплакват, че технологичните им иновации биват крадени и заимствани. Напрежението постепенно ескалира, а обект на остри критики стана китайският гигант Huawei. С поставянето на компанията в американския „черен списък“, който ограничава фирмите в САЩ да правят бизнес с него, призракът на технологичната Студена война се материализира, пише още Bloomberg. 

Ето и как изданието оценява надпреварата между двете икономики към момента:

Най-ценните технологични компании: САЩ-Китай (1:0)

САЩ успя да създаде най-ценните технологични компании в света с водещи играчи в областта на софтуера, смартфоните, електронната търговия, търсенето и социалните мрежи. Достатъчно е да споменем Microsoft, Apple, Amazon, Google и Facebook. 

Междувременно китайският технологичен сектор също нарасна през последните пет години, след като Tencent и Alibaba влязоха в редиците на световния елит. 

Капитализацията не е само мярка за пазарната оценка на тези компании, но също показва колко финансова сила имат те да правят придобивания, да наемат таланти, да набират капитал и да инвестират в нови технологии, обясняват от Bloomberg. 

На база интернет: САЩ-Китай (0:1)

САЩ дълго време беше най-големият и важен интернет пазар в света. Но по-голямото китайско население позволи на азиатската страна да надмине американската, предоставяйки безпределни възможности за местните фирми – от електронна търговия и съобщения до игри и дигитални плащания. 

Показателна е графиката по-долу, отразяваща огромния ръст на потребителите на безжични услуги в Китай. 



Разлика в доходите: САЩ-Китай (1:0)

Макар Китай да има предимство от гледна точка на суровини, потребителите в САЩ все още притежават много по-голяма финансова сила. Американската страна създава седем пъти по-голяма икономическа продукция на глава от населението. Това дава на тамошните технологични компании среда, богата на възможности за генериране на приходи, независимо дали става дума за създаването на следващия голям продукт, или просто за печалба. 

Парите говорят: САЩ-Китай (1:1)

САЩ изобретиха рисковото финансиране и използват модела на частното такова, за да създадат много от най-мощните технологични компании в света. Но той все пак се крепи на ръба. Китай пък по същество е затворил пропастта по отношение на парите. Това доведе до ръст в броя на стартиращите компании в страната и там вече има много от тъй наречените еднорози (стартъпи на стойност над 1 млрд. долара). 

Чип състезанието: САЩ-Китай (1:0)

Полупроводниците са суровата изчислителна мощ в сърцето на технологичната революция. Към момента американските компании контролират по-голямата част от ключовата интелектуална собственост в областта. Чип бизнесът на Huawei – HiSilicon, най-голямата китайска компания за полупроводници, е генерирала приходи от 7.6 млрд. долара през миналата година, според оценка на Sanford C. Bernstein. Това е около една десета от приходите, записани от американския гигант Intel. Освен това китайските компании за полупроводници се нуждаят от американски софтуер, за да проектират и да произвеждат физически чиповете си. 

5G и бъдещето на комуникациите: САЩ-Китай (0:1)

През последните две десетилетия американските производители на комуникационно оборудване загубиха почва под краката си. Индустрията в момента се доминира от трима доставчици – Huawei, Ericsson и Nokia, сред които китайският гигант е най-силният и напреднал в технологично отношение. Huawei е най-големият производител на телекомуникационно оборудване в света и безспорен лидер в 5G,  когато петото поколение комуникации е на прага. 




Война за таланти: САЩ-Китай (1:0)

Стане ли дума за търсенето на AI експерти, Китай все още е в догонваща позиция. Към края на 2017 г. САЩ водеше, имайки в актива си повече от 28 000 души, докато в азиатската страна броят им беше около 18 000, според данните на китайския университет Tsinghua. Въпреки това разликата може да бъде стопена. В доклад на Световния икономически форум се казва, че през 2016 г. в Китай има 4.7 милиона наскоро завършили студенти в областта на науката, технологиите, инженерните и математически специалности. За сравнение, в САЩ техният брой е само 568 000.

Производствена сила: САЩ-Китай (0:1)

През последните две десетилетия Apple и редица други глобални компании изнесоха производството и монтажните си дейности си в Китай. Foxconn Technology Group, водещият производител на iPhone например, наема около 1 милион работници в пиковия сезон.

Американските служители пък са по-продуктивни на час и продължават да работят с чувствителни технологии, като аерокосмическите продукти. Но дори да се отчита добавената стойност по време на производството, Китай далеч изпреварва САЩ.




Общ резултат към момента: САЩ-Китай (5:4). 



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Китай | САЩ | технологии | търговска война | Huawei | технологична Студена война

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини