И „Костал“ в Пазарджик временно спира работа

От днес 2000 работници са в отпуск до Великден, съобщиха от мениджмънта на производителя на авточасти

11:29 30.03.2020

Най-големият завод за авточасти в Пазарджик „Костал“ прекратява своята дейност от днес до Великден заради коронавируса. Атанас Качаков, представител на германската Kostal в България и общински съветник от ГЕРБ в града, коментира пред БНР, че 2000 служители излизат в неплатен отпуск, а до 19 април на работа остава единствено охраната.

„Ние работим с всички европейски производители на автомобили. Ако намалят поръчките големите автомобилни заводи, това веднага ще се отрази на нас и на цялата икономика“, каза Качаков.

Решението е взето като мярка за неподускане разпространението на заразата и запазване живота и здравето на работещите в завода. От началото на кризата в завода са осигурени предпазни средства за недопускане на заразата и към момента няма данни служител на предприятието да е носител или болен от коронавирус.

Припомняме, че това е поредният голям завод в страната, който предприема тази стъпка заради кризата. Първият завод, който затвори врати, беше производителят на оръжия „Арсенал“ в Казанлък. Заводът остана затворен до 29 март. Междувременно от подадено уведомление в Агенцията по заетостта стана ясно, че държавното оръжейно предприятие предстои да актуализира състава си като се очаква да бъдат съкратени до 2000 служители от общо 9000, които работят в предприятието.

"Язаки" също затвори трите си завода в Димитровград, Сливен и Ямбол, засега до 5 април, но пред вид удължаването на извънредното положение, този срок може да бъде удължен.

Подобни действия предприеха и много други международни компании, изработващи автомобилни части в България. Сред тях са Производителят на кабелни системи "СЕ Борднетце", русенските „ВИТТЕ Аутомотив“ и "Линамар България“, както и много други автомобилни поддоставчици на международни фирми.

Оказва се, че по-голямата част от работодателите в Пазарджик не желаят да се възползват от мярката на държавата „60/40“. Като основна причина хората изтъкват, че се чака много време да получиш одобрение, а през този период заплатите на хората трябва да се плащат изцяло от предприятието.

„За тази мярка 60 на 40 първо трябва да подготвиш документи, с които трябва да кандидатстваш, трябва да чакаш това да се случи, а през това време трябва да им плащаш. След като ги получиш, трябва да им платиш и осигуровките, класове и други добавки, които има. Много колеги ще се освободят по този начин на борсата“, казва предприемачът Евтим Янев. Според него правителството трябва да насочи вниманието си към осигуряването на повече средства за фонд „Безработица“. „Поне в близките 9-12 месеца“, уточнява Янев.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: завод | Пазарджик | Костал | авточасти