Започва удълбочаването на Пристанище Варна и подходните канали

За 2013 г. ДП "Пристанищна инфраструктура" е заделила 3 млн. лв. за изграждане, реконструкция, рехабилитация и поддържане на пристанищата за обществен транспорт с национално значение за 2013 г.

Експертна комисия разглежда постъпилите оферти по обявената открита обществена поръчка с възложител Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". В рамките на годишната програма на дружеството за 2013 г. това е една от най-мащабните дейности по рехабилитация на пристанищната инфраструктура.

Пристанище "Варна-Запад" е разположено на бреговете на варненското и белославското езеро. Експерти смятат, че Варненското пристанище е аналог на западноевропейските атлантически пристанища, развити в дълбочината на сушата (Хамбург 117км, Антверпен 87км, Лондон 76км, Ротердам 32км). Каналът Варна - Девня е дълъг 22 км.

Прокопаването през 1970-1976 г. на дълбоководен канал (канал 1), свързващ Варненското езеро с Черно море дава стимул на развитието на индустриалната зона. Плавателният канал е открит на 1 септември 1976 г., а първият кораб, преминал по него е м/к "Мургаш". Канал 2 е изпълнен през периода 1976-78 г., разположен е между Варненско и Белославско езера и представлява основната част от връзката Черно Море - Пристанище "Варна-Запад", ТЕЦ "Варна", Девненски химически заводи. Днес Пристанище "Варна-Запад" разполага с 18 корабни места и с около 347 хил. кв.м. открити складови площи и 27 хил. кв.м. закрити складове. Плавателен Канал 1 преминава под Аспаруховия мост, като навигационната височина (air drsft) е 41.78 м. За безопасното преминаване на кораби към терминалите на Пристанище "Варна-Запад" се поддържат и т.нар. проектни дълбочини на каналите.

Драгиране на каналите не е правено в последните пет години.

Във връзка с възстановяване на проектните параметри на Канал 1, Канал 2 и акваториите на Пристанище Варна, ДП "Пристанищна инфраструктура" извърши точно заснемане на съществуващото положение, за да бъде определен обема на драгажните работи. Направени са и предварително промени, които дават ясна картина за състоянието на каналите и натрупаните наносите.

През април 2013 г. бе направено и водолазно обследване на дъното на Канал 2, свързващ Варненското езеро с пристанищата "Варна-Запад" и "Фериботен комплекс". Трасето на канала се пресича от множество комуникационни връзки, които преминават по морското дъно и под него във специални съоръжения (дюкери).

На база наличните данни и частичната техническа документация не беше възможно да се направи прецизна оценка за точните трасета на комуникационните връзки, координати на преминаване през протежението на канала, отстояния и дълбочина на поставяне. През обследваните дюкери  преминават тръбопроводи за пренос на газ, отпадни води, питейна вода и други, които на практика осигуряват нормалния ритъм на живот на населението на град Белослав и региона. Липсата на коректни данни за местоположението на дюкерите, досега са възпрепятствали извършването на регулярни драгажни работи за поддържане на проектните дълбочини на канала.

В годишната програма на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" за изграждане, реконструкция, рехабилитация и поддържане на пристанищата за обществен транспорт с национално значение за 2013 г. са планирани средства в размер на 3 млн. лв. за извършване на драгажни дейности и поддържане на проектните дълбочини на  каналите в Пристанище Варна. Предстои да бъде избрана фирмата, която ще извърши драгирането както на каналите така и на акваторията на пристанище "Варна-запад" и "Варна-изток", в района на морска гара.

Драгажните работи ще се извършват в условията на непрекъсната експлоатация на каналите и пристанищата, и затова изпълнителят ще трябва да работи в много добра координация както с възложителя и пристанищните оператори, така и със съответната дирекция на ИА "Морска администрация" "Басейнова дирекция за Черноморски район"

Резултатите от избора на изпълнител ще бъдат публикувани на сайта на ДППИ www.bgports.bg.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Пристанище Варна | мажоритарен вот

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини