„Перфектна буря” удари корабния транспорт
Китайското търсене на суровини угасна, цените се сринаха, а превозвачите са пред фалит
Собствениците на товарни кораби ще трябва да слагат на трупчета или да нарежат плавателните си съдове за скрап, след като трафикът сериозно спадна през последните години, пише CNBC.
Секторът на корабните превози на насипни товари запази известно ниво през последните 7 години, но стабилният тренд на спад на китайската икономика доведе до свръхкапацитет от 30%, показва анализ на компанията Drewry Financial Research Services.
Търсенето на превози се срина, след като апетитът на Китай за суровини угасна точно в момент, когато на пазара излязоха кораби с голям капацитет.
„Бяхме ударени от перфектна буря – огромни списъци с поръчки, забавяне на китайската икономика, край на количествените улеснения, дебнеща европейска валутна криза и пренасищане на пазарите на петрол и суровини”, заяви търговският мениджър от Хонконг Каушик Неоги.
Показателят Baltic Dry Index пада до нови рекордно ниски стойности, като в момента е на 316 пункта при 11 793 пункта през май 2008 г. Той измерва цените за превоз на насипни товари като желязна руда, въглища и зърно.
Сривът в цените на суровините на световните пазари попречи на много превозвачи да покриват собствените си разходи. В момента цените за превоз са толкова ниски, че едва покриват разходите на компаниите.
В пика на пазара дневните такси при превозите на насипни товари достигнаха 185 хил. долара, но в момента са между 4000 и 6000 долара. Оперативните дневни разходи са между 5500 и 7500 долара (в зависимост от размера на кораба).
„Това е най-лошата ситуация, която съм виждал през цялата ми кариера. За секторът на превозите на насипни товари това ще бъде мрачна година, а следващата едва ли ще е по-добра”, твърди ръководителят на транспортна компания от Хонконг Тим Хъксли, който е в бизнеса повече от 30 години.
За да се поставят в ред търсенето и предлагането, собствениците на товарни кораби ще трябва да извадят от експлоатация 20% от флотата си, препоръчва анализът.
Прогнозите за сектора на контейнерните превози също не са розови. Там конкуренцията е толкова висока, че превозвачите вече изчерпаха икономиите, получени от колапса на петролните цени, които паднаха със 70% от лятото на 2014 г.
Забавянето в сектора доведе и до консолидации. Миналата седмица китайските гиганти Cosco Group и China Shipping Group се обединиха. А френската компания CMA CGM SA купува дяловете на сингапурския държавен холдинг Temasek в Neptune Orient Lines за $2,26 млрд.
Дори и танкерите, превозващи втечнен природен газ са изправени пред проблеми, като много от тях стоят празни край Сингапур, един от най-големите световни хъбове за търговия с това гориво, съобщава Reuters.