Динамична година за инвестиционния пазар на хотели в България

През 2016 г. общите инвестиции в хотели в Централна и Източна Европа са за близо 1.2 млрд. евро

Инвестиционният пазар на хотели в България изпрати динамична 2016 г. за разлика от други държави в Централна и Източна Европа. Това показва анализ на консултантската компания Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор за България е Forton.

Сред по-значимите придобивания бяха това на „Гранд хотел България“ в София. Купувач бе фирмата „Софсток инвест” на бизнесмена Мирослав Печев. Той е известен като вносител на кафе „Лаваца” и собственик на "Парк хотел Витоша” в Студентския град. Другите големи сделки бяха с хотел „Парадайз бийч“ в Свети Влас както и с хотелите „Обзор“ и „Изгрев“ в Златни пясъци. Спрямо 2015 г. обемът на пазара нарасна, но в сравнение с предходни години липсват сделки с активи управлявани под международен бранд, коментират експертите.

Данните за българския пазар показват покачване на заетостта с 6.3% през 2016 г., което е вторият по големина ръст в региона. Приходът от хотелска стая нараства с 5.8% - също темп над средния за проучваните пазари. Най-висок ръст и по двата показателя отбелязва Братислава, докато при по-зрелите пазари в Централна Европа – Прага и Варшава, ръстът е по-бавен.   

„Тази година очакваме умерена инвестиционна активност, въпреки че интерес за придобивания не липсва. Нашите наблюдения са, че високата категория хотели в София отбелязват ръст като заетост и приходи, но предвид предстоящото председателство на ЕС през 2018 г. фокусът на собствениците за момента е по-скоро в подобряване на представянето им и позиционирането им на пазара“, коментира Явор Костов, мениджър „Капиталови пазари“ във Forton/ Cushman & Wakefield.

През изминалата година общите инвестиции в хотели в Централна и Източна Европа са за близо 1.2 млрд. евро. Данните са от 46 транзакции на седем ключови пазара в региона, сред които е и българският. Спрямо 2015 г. има 66% ръст в обема на пазара при сходен брой сделки. Тогава в региона са регистрирани 45 продажби на обща стойност 700 млн. евро.

Австрия е пазарът с най-голям обем хотелски сделки през 2016 г. Те са на обща стойност 800 млн. евро и формират 67% от транзакциите в региона, а най-голямата сред тях е на стойност 200 млн. евро. На повечето от останалите пазари обемът хотелски сделки е под нивата от предходната година, като най осезаем, почти двоен, е спадът в Полша. В Чехия придобиванията на хотели формират 18% от общите в Централна и Източна Европа. Най-много от тях са регистрирани в Прага – общо 7 сделки, включително тези за Hilton Old Town, Park Hotel и Chopin Hotel.

Общо за Централна и Източна Европа хотелските пазари отбелязват подобрение по всички ключови показатели, показват данните на Cushman & Wakefield. Ръстът на туристите посетили страните от региона през миналата година е довел до покачване на заетостта в хотелите, като тя е надхвърлила дори нивата от преди кризата. През 2016 г. средната заетост в столиците от Централна и Източна Европа е достигнала 72% при 69% година по-рано. Нараства и средната цена на стая, като през 2016 г. тя е 76.6 евро при 73.6 евро през предходната година.

В резултат от по-доброто представяне на пазарите в региона от Cushman & Wakefield регистрират интерес към придобивания на хотели от инвеститори от Близкия и Далечен Изток, Америка и Европа.

“През последните години наблюдаваме приток на чужди капитали към Централна и Източна Европа, тъй като все повече инвеститори се стремят да се възползват от подобряващото се представяне на хотелските пазари в региона. Ключов фактор е ръстът на чуждестранните туристи, основно от Азиатските пазари, както и изместването на фокуса от Северна Африка и Западна Европа. Принос за интереса към региона има и нарастващата готовност на банките да финансират хотелски придобивания“, обобщи Дейвид Нат, който отговаря за хотелските пазари в Централна и Източна Европа в Cushman & Wakefield.

Активността на банките стимулира и инвестициите в нови хотели, като само през 2017 г. се очаква в столиците от региона да бъдат отворени близо 4 000 хотелски стаи, категория 3, 4 и 5 звезди. Градовете с най-висока активност са Варшава и Будапеща, докато Прага е на другия полюс с ограничен брой нови проекти.

“Въпреки че очакваме по-слаб ръст на инвестиционния пазар в Централна и Източна Европа през 2017 г., той ще остане по-активен в сравнение с някои развити пазари в Западна Европа. Също така наблюдаваме нарастващ инвеститорски интерес към по-слабо развити хотелски пазари като Букурещ и София”, посочи Фредерик льо Фишу, мениджър „Хотелски транзакции“ за континентална Европа в Cushman & Wakefield. Според него ръстът на средния приход от стая в Централна и Източна Европа ще продължи да нараства, което води и до по-висока възвръщаемост на инвестициите, особено в по-зрелите пазари в региона, където предприемаческата активност е ограничена.

Очакванията са за засилена инвестиционна активност през 2017 г. на пазари като Унгария, Австрия и Румъния, където има значителен брой активи предлагани за продажба.                          



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: София | цени | инвестиции | сделки | хотели | 2016 | Централна и Източна Европа | Forton | Гранд хотел България | Cushman Wakefield

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини