Елза Маркова: Професионалистите си проличаха в кризата
Страховете вече са надживени, казва носителят на приза „Мисис Икономика 2012”
Елза Маркова е изпълнителен директор на „Белла България”- най-големият производител на хранителни продукти в страната. Холдингът е сред най-динамично развиващите се в страната. В него са девет сертифицирани предприятия за трайни и малотрайни колбаси, за тестени изделия и продукти от растителни мазнини. Сред добре познатите техни брандове са „Леки”, „Сачи”, „Перелик”, „Народен”, Томми”, „Белла”, Фамилия”.
Госпожо Маркова, вие сте първата бизнес дама, носител на голямата награда „Мисис Икономика”. Тя се дава за пръв път през тази година, за да отличи специално усилията на жените лидери. Какво е усещането?
Кандидатурите в тази категория бяха много силни и аз спечелих в достойна конкуренция. Това е радост и висока чест за мен.
Според вас дали кризата е подходящо време за раздаване на награди за бизнес?
Да, защото те са мотивация за развитие на бизнеса и са признание за онези, които са успели да преодолеят трудностите и да не потънат.
Съдейки по приходите от продажби през тази година и в сравнение с финансовите резултати през последните 3-4 години – къде в кривата на кризата се намираме?
През тази година имаме ръст на приходите в сравнение с 2011-а. По мои наблюдения немалко компании успяха да спрат тренда надолу и да се върнат към по-добрите резултати.
От самото начало на кризата се говори как тя крие възможности. „Белла България” какви нови възможности откри за себе си?
Новата ни ниша е засиленият експорт и това за нас е сериозно постижение. Новите дестинации са много. Добре приети сме в Германия и Франция, Белгия, Холандия, Италия, Испания, дори в САЩ, Дубай, Австралия, а на Балканите в Румъния, Гърция, Македония. Зад граница оценяват високо нашите продукти.
Kакво сочат вашите наблюдения за състоянието на българската икономика в момента?
Струва ми се, че хората преодоляха стреса от кризата и гледат по-позитивно. Фирмите са по-отворени за бизнес, доскоро имаше застой, тъй като никой не можеше със сигурност да каже какво предстои. Стигна се до ограничаване на инвестициите, но според мен страховете вече са надживени и вървим уверено към бъдещето.
Вероятно имате намерения за нови инвестиции през следващата година?
Имаме намерения както за нови инвестиции, така и за нови продукти, но засега предпочитаме да не коментираме конкретиката.
Конкуренцията във вашия сегмент е много голяма. Но как успявате да накарате клиента да избере ваш продукт сред изобилието от предложения?
Съумяхме да създадем много силни марки, хората са убедени, че нашите марки гарантират постоянно качество. Така заслужихме доверието на потребителите и в това е нашето предимство.
Смятате ли, че една компания в хранителната индустрия има шансове за успех без търговски марки и познати брандове?
Може би само на регионално ниво. Конкуренцията е голяма, потребителите са много взискателни и предпочитат да се доверяват на познати марки с утвърдено качество на продукцията. Всяка нова марка трябва да се докаже пред клиентите.
Считате ли, че една малка компания с неголям финансов ресурс днес би могла да направи пробив на пазара?
Би могла, разбира се. Повечето наши конкуренти са на регионално, а не на национално ниво. Успели са да намерят своята ниша.
При разрастването на бизнес какво е важно да се знае?
При бързия растеж на една фирма има момент, в който настъпва малък хаос, и ръководството трябва да прецени, че е достигнат този етап, за да вземе мерки. Тогава трябва да се направи преосмисляне и преструктуриране, за да се върви по-гладко напред.
Какви уроци ви даде кризата?
Тя донякъде беше полезна, защото в добра икономическа ситуация се работи много по-лесно. Професионалистите си проличаха в кризата. Ние не направихме компромис с качеството, съумяхме да мотивираме хората и да даваме всичко от себе си, за да съхраним постигнатото и да вървим нагоре.
Повече – в следващия бр. 20 на сп. „Икономика”