Фирмите трябва да разберат ролята си в решаването на социалните проблеми
Ние каним компаниите не просто да дарят пари, а да се включат в едно осмислено и градивно партньорство, заяви Иванка Шалапова, директор на фондация "За Нашите деца"
- Г-жо Шалапатова, как се развиват отношенията между нестопанския сектор и бизнеса, според Вас?
В последните 10-15 години бизнесът и нестопанските организации свикват едни с други и разбират, че ползотворните отношения са факт, само когато между тях има доверие, желание за опознаване. А доверието се печели най-трудно, защото много компании виждат във неправителствения сектор единствено преносител на средства от фирмата към уязвими групи, които имат нужда от помощ. А нестопанските организации всъщност са предприемачи, които работят по правилата на бизнеса, но не за да печелят, а за да решават обществени проблеми.
- Бизнесът и неправителствените организации могат ли да имат обща мисия, според Вас?
Аз мога да говоря като мениджър на фондация „За Нашите Деца“. Нашата мисия е закриването на домовете за деца. За тази мисия ние привличаме много фирми, които осъзнават, че е много по-ценно да осигуриш приемно семейство на едно дете отколкото да му занесеш дрешки и лакомства по Коледа в социалния дом, защото накрая на деня това дете е още по-самотно. Срещала съм се с много мениджъри на български и международни компании, които имат желание да бъдат полезни на обществото, но често нямат достатъчно информация какво точно да направят. Затова и нашата първа стъпка е да показваме на фирмите и обществото смисъла от тяхната подкрепа, устойчивия резултат, който заедно можем да постигнем.
- Как успявате да привлечете фирмите като партньори към инициативите на фондация „За Нашите Деца“?
Фондация „За Нашите Деца“ е предпочитан партньор за бизнеса, защото споделяме някои от ценностите на бизнес партньорите ни – ефективността, ориентацията към резултатите, практичността и новаторството. Когато работим по начин, който е познат на бизнеса, е по-лесно да бъдем приети, разбрани и подкрепени. Ние каним компаниите не просто да дарят пари, а да се включат в едно осмислено и градивно партньорство, което не само, че ще има огромна добавена стойност към просперитета на обществото, но и ще е обогатяващо преживяване за двете страни. Нашият подход към фирмите води до това те да разберат своята уникална роля в решаването на социалните проблеми и то през професионалната дейност на нашата организация.
- Каква е успешната формула една детска организация да изгради и запази добри партньорски отношения с корпоративния сектор?
Първото условие според мен е проактивността. Не можем да си стоим в нашите семейни центрове и да чакаме компаниите сами да разберат защо и как ще закрием социалните домове. Ние трябва да търсим начин да привлечем тези компании към тази обществена задача. Второто условие е следваме безусловно принципите на прозрачното и отговорно управление. А третото и най-важно - приносът от партньорството да действа мотивиращо и да провокира и други хора и фирми.
- Разкажете за успешна инициатива или кампания на Вашата организация с партньори от бизнеса.
С нашите благотворителни кампании ние винаги се опитваме да провокираме статуквото, не следваме утъпкани пътеки. Затова и нашата последна кампания „Тази Коледа чудесата правите Вие“ е много различна от традиционните коледни инициативи, които използват сълзливи апели и внушават вина у хората. С тази идея вече се ангажираха служителите на над 20 социално отговорни компании. Те даряват своето време и творчество и сами организират благотворителни коледни инициативи в офисите си в полза на нашите каузи. Тяхната готовност да се включат в нашата инициатива, както и подкрепата на всички партньори на кампанията, които я направиха възможна, ни прави още по-уверени, че сме на прав път в подхода си към тях.