Избиваме си парите за Дунав мост 2 от „допълнителен дивидент“

Той обаче зависи от превишението на частта от печалбата за България над частта от печалбата за Румъния

700 ~ 3 мин. четене
Георги Желязков Автор: Георги Желязков

Дунав мост 2 ще бъде открит официално на 14 юни, с което се завършва строителството на един 13-годишен проект. Първата "първа копка" беше направена символично през 2000 г., когато премиер е Иван Костов. Втората "първа копка" я прави Сергей Станишев през 2007 г., за да може в крайна сметка през 2013 г. да се сбъдне една 100-годишна мечта.

През всички години България настоява да бъде изграден втори мост на Дунав при Видин-Калафат. Румънската страна в повечето случаи се съгласява, че трябва да бъде построено съоръжението, но има нужда от голямо настояване. Идеята за моста се ражда през 1909 г. в Общинския съвет във Видин. С идеята тогава се съгласява и Румъния, но десетилетия наред това си остава само идея.

Реално реализирането на проекта стана възможно след края на 2009 г., благодарение на европейските средства. Към края на май бюджетът на проекта от българска страна е 252.7 млн. евро (494.2 млн. лв.), от които 217.7 млн. евро са за строителство. Останалите разходи са по договори за консултантски услуги, включително предварителни проучвания, проектиране, надзор на строителството, сертифициране на част от железопътната инфраструктура, за оперативна съвместимост по нормите на ЕС и др. Безвъзмездната европейска помощ е на обща стойност 82.043 млн. евро по КФ/ИСПА. Националното финансиране е на обща стойност 80 млн. евро и са взети кредити в размер на 88 млн. евро от Немската кредитна институция (КфВ).

От своя страна румънците платиха едва 48 млн. евро, за да се построи мостът. Въпреки че осигуреното от България финансиране е пет пъти по-голямо от румънското, създадената преди дни българо-румънска компания, която ще управлява Дунав мост 2 и ще събира таксите, е с равно участие на двете държави.

Участието 50 на 50 обаче не е изненада за никой, тъй като още в подписания през 1999 г. меморандум между двете държави, това е било заложено. Бившият транспортен министър Ивайло Московски многократно изтъкваше, че този меморандум е "заварен", а равната подялба на събраните транзитни такси е било едно от условията румънците да се съгласят да строят.

Едни от най-интересните въпроси, свързани с Дунав мост 2, бяха какви ще са транзитните такси и как България ще си "избие" повечето вложени средства. На първия въпрос беше отговорено преди няколко дни, когато Министерство на транспорта обяви таксите - 6 евро за лека кола, микробус до 9 места и товарни автомобили с маса до 3.5 тона. Камионите между 3.5 и 7.5 тона, както и автобусите до 23 места ще бъдат таксува по 12 евро. Камионите с маса между 7.5 и 12 тона и пътнически автобуси над 23 места ще заплащат такса за преминаване от 25 евро, а тежкотоварните автомобили над 12 тона с 4 и повече оси - 37 евро.

По втория въпрос обаче официална информация не беше изнесена. Досега се смяташе, че пътните такси от Дунав мост 2 ще се събират от румънската страна, а България ще получава приходите от жп таксите. Този компромис също е залегнал в меморандума, за да стане факт този проект. Самият министър Ивайло Московски на няколко пъти със съжаление потвърждаваше това.

В договора, с който разполага Economic.bg обаче е записано друго - България ще си "избива" вложените средства чрез разпределянето на "допълнителен дивидент". Регистрираното съвместно дружество "Дунав мост Видин-Калафат" АД е с капитал от 300 хил. лв., разпределени в 300 акции с номинал 1000 лв. всяка. В договора за създаването на компанията е записано, че 50% от акциите се издават като обикновени акции и се записват от Румъния. Останалите 50% се издават като привилегировани акции и се записват от България.

Всяка обикновена акция дава право на един глас в общото събрание на акционерите, право на дивидент и ликвидационен дял, съразмерни с номиналната стойност на акцията. Привилегированата акция дава право на един глас в общото събрание на акционерите, право на дивидент и ликвидационен дял, съразмерни с номиналната стойност на акцията. Освен това акциите, които ще запише България ще имат право на допълнителен дивидент, от който страната ни ще трябва да си върне приноса в проекта. След като това се случи, акциите ще бъдат конвертирани в обикновени акции и двете държави ще получават равен дивидент.

Неясното в случая е колко по-голям ще е този дивидент и реално за колко години България ще успее да върне вложените средства, само от неговото изплащане в края на всяка година. В документа е записано само, че "допълнителният дивидент" ще е в размер на превишението на частта от печалбата за България над частта от печалбата за Румъния. Това означава, че България трябва да разчита трафикът в посока Румъния да бъде много по-голям, отколкото в посока България.

Засега това не е толкова вероятно, предвид лошото състояние на пътищата, които водят до Дунав мост 2. Главният път Е79 е поддържан за родните стандарти, но засега той няма достатъчен капацитет да поеме голям трафик, а на места е почти невъзможно да преминават големи камиони.

Коментари: 0