"Каменица" става американска

Molson Coors купува StarBe, собственик на родната пивоварна, в сделка за 2,65 милиарда евро

"Каменица" става американска. Щатската пивоварна компания Molson Coors купува StarBev - собственик на Staropramen и родната марка. Производителят на бира, който в момента притежава бранда Carling, ще плати 2,65 млрд. евро (3,5 млрд. долара) за европейския си конкурент. 

 

StarBev притежава общо девет пивоварни в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). “Биреният пазар в ЦИЕ е атрактивен, със силни исторически корени и потенциал за развитие, след като икономиката на региона се връща до нивата преди кризата”, коментираха от Molson Coors. Очаква се сделката да бъде завършена до юни тази година.

 

StarBev произвежда 133 млн. хектолитра бира годишно и е в топ три на пивоварите на всеки от следните пазари: Чехия, Сърбия, Хърватия, Румъния, България, Унгария и Черна гора.

 

Компанията притежава над 20 бранда, а сред най-известните са местните Kamenitza, Borsodi, Bergenbier, Ozusko, Jelen и Niksicko. Освен това има лиценз за дистрибутор на марките Stella Artois, Beck’s, Hoegaarden, Lowenbrau и Leffe.

 

През 2011 г. размерът на продажбите на StarBev е около 0,7 млрд. евро (1 млрд. долара), а печалбата преди лихви и данъци (брутната печалба) е в рамките на 241 млн. евро (322 млн. долара).

 

"Закупуването на StarBev е част стратегията на Molson Coorps за подобряване на портфолиото ни от добри марки и увеличаване на нашия дял в развиващите се пазари“, коментира Питър Суинбърн, президент и изпълнителен директор на Molson Coors. Според него сделката ще позволи на Molson да поуляризира някои от другите си брандове, като например Carling, в Централна и Източна Европа. "Международно познатата марка на StarBev - Staropramen, ще подсили продуктовата ни гама в някои от настоящите ни пазари, както и на тези, на които планираме експанзия”, допълни Суинбърн.

 

Molson очаква сделката да генерира оперативни приходи преди облагане с данъци в размер на 50 млн. долара до 2015 г.

 

StarBev, която има седалища в Амстердам, Холандия и Прага, Чехия, е собственост на инвестиционния фонд CVC Capital и на своето ръководство. За компанията работят 4 100 души и има пивоварни в Чехия, Сърбия, Хърватия, Румъния, България и Черна Гора. CVC със седалище в Люксембург създава StarBev след закупуването му през 2009 г. от Anheuser-Busch InBev. Сумата на сделката е 2.23 млрд. долара. По този начин фонда се сдобива с една от най-продаваните чешки марки - Staropramen. Освен това CVC придобива заводите на "Каменица", пивоварните на AB InBev в Босна и Херцеговина, Румъния, Сърбия, Словакия, Унгария, Хърватия и Черна гора.


Според агенция "Блумбърг" в момента CVC  иска да върне парите на инвеститорите си и да създаде нов фонд през следващата година. Затова и продава StarBev. Освен това ръководството на фонда смята да продава акциите си в компанията за автомобилни състезания Formula 1.

 

Molson Corps е една от най-големите бирени компании в света, като основните ѝ брандове са Coors Light, Molson Canadian и Carling.

 

Припомняме, че през август миналата година най-големият производител на малц в Европа и втори в света - френската компания Malteries Soufflet (част от Soufflet Group), придоби малцовите операции на "Каменица" АД. Това включва продажба на малцовата фабрика в Плевен и отдаване под дългосрочен наем на малцовата фабрика в Хасково.

 

Коментари: 0