Край на измамите с чудотворните храни

"Добро за имунната система" - много хора се чувстват привлечени от подобни надписи по хранителните продукти. Често обаче се оказва, че рекламният текст не е нищо повече от лъжа. Сега ЕК слага край на измамите

6670 ~ 2 мин. четене

Дойче Веле

 

222 - това е броят на рекламните послания, свързани със здравословните предимства на хранителните продукти, които ЕК позволява да се изписват по опаковките. Списъкът ще трябва да се спазва от всички производители, защото всичко, което се различава от допустимите 222 характеристики, ще се класифицира като подвеждащо рекламно съобщение.

От декември 2012-та всички твърдения по опаковките ще трябва да бъдат доказвани научно. Така ще бъде сложен край на рекламите, които обещават повече, отколкото могат да предложат.

До края на годината всички продукти, които не отговарят на изискванията за рекламите, ще трябва да изчезнат от пазара, заяви говорителят на ЕК по въпросите на здравеопазването Фредерик Венсан: "Това означава, че ако вие като потребител прочетете на опаковката на продукта някакво указание, свързано с вашето здраве, ще можете да сте сигурни, че написаното е и доказано научно."

44 000 рекламни надписи - през ситото на проверката

Как се стигна до съставянето на списъка с допустимите рекламни съобщения? Началото бе поставено през 2008 година, когато производителите на хранителни продукти от 27-те страни-членки на ЕС изпратиха за проверка на истинността на твърденията 44 000 рекламни надписи, включващи данни за съдържанието на витамини, минерали и други съставни вещества.

Оттам нататък експерти на ЕК обобщиха 44-те хиляди надписа (сред тях са твърдения като "богат на въглехидрати", "витамин С укрепва имунната система" и "калцият е важен за здрави кости") до 4 600 основни твърдения. Истинността на тези 4 600 рекламни съобщения бяха изследвани от Европейската служба за сигурност на храните. Резултатът: положително са били оценени едва 500. От тях в крайна сметка експерти от ЕК съставят гореспоменатия списък с 222-те доказани и позволени за използване твърдения.

Списъкът е публикуван от днес на сайта еc.europa.eu/nuhclaims. Сред 222-те позволени рекламни послания е например "без мазнини". То може да бъде използвано само ако продуктът не съдържа повече от 0,5 гр мазнини на 100 гр или 100 мл съдържание. Към всяко рекламно съобщение в списъка има обяснение в какъв случай то може да бъде използвано и кога не.

В Германия правилата са особено строги

Приложението на новите правила е ангажимент на държавите-членки на Европейския съюз. По думите на говорителя Венсан, именно те играят решаваща роля, що се отнася до отстраняването на заблуждаващите надписи по опаковките: "Тяхна задача е да се погрижат производителят да промени надписите, ако те съдържат неверни твърдения."

Германия ще има в това отношение доста по-малко работа в сравнение с останалите европейски страни. Мнението на експертите е, че във Федералната република правилата така и така са достатъчно строги.

Отговорната за защитата на потребителите министърка Илзе Айгнер приветства новите правила за хранителните продукти и отбеляза, че става дума за важна крачка, очаквана отдавна. "В бъдеще потребителите ще бъдат по-добре защитени от подвеждащата реклама. Те ще могат да са сигурни, че отнасящите се за здравето твърдения действително отговарят на истината. Особено що се отнася до тези продукти, които обещават големи ползи и често са по-скъпи от другите", заяви министърката.

Подкрепи Economic.bg