Без технически преглед за колите втора употреба
Не регистрираме возилата, ако се местим в друга държава
Колите втора употреба от Европейския съюз може и да не минават на технически преглед при продажбата им в друга страна членка. Това предложение на Еврокомисията вече се обсъжда от няколко седмици в Брюксел. Целта е да се намалят административните тежести и процедури, които има в момента, както и разходите от средно 400 евро при транзита на новата придобивка, съобщи Дартс нюз.
Според предварителни изчисления така страните в Европа ще спестят на своите граждани близо 2 милиарда евро за година. „Възможно е обаче да се запише правило, според което всяка страна в Европейския съюз сама да решава дали вносната кола да минава на преглед”, разказаха запознати с дискусията в Брюксел пред агенцията. Ако това стане, на практика нищо няма да се промени.
В момента, ако някой си купи возило от Германия или Италия, задължително трябва да мине на технически преглед в КАТ. По новите правила предстои дискусия в Европарламента и Съвета на министрите. Ако бъдат приети, се очаква да влязат в сила от 2014 година и да важат не само за леки автомобили, но и за микробуси, автобуси и камиони.
Така много проверки ще бъдат напълно премахнати, като компетентните органи ще получават необходимата им информация за автомобила директно от своите колеги в държавата, в която той вече е регистриран. Всяка година на европейците и дружествата в се налага да преместят близо 3.5 млн. превозни средства в друга държава членка и да ги регистрират според националното законодателство. Продължителността на процедурата е средно пет седмици. С промените ще стане невъзможно и регистрирането на откраднат автомобил в друга държава от ЕС.
Друга промяна от Брюксел ще задължи собственика да регистрира колата си само в страната, в която живее. Ако се премести в друга, ще има гратисен период от 6 месеца, в който да направи новата регистрация. Такава обаче няма да се налага за хората от страни в общността, които имат вили за почивка в друга държава и ходят за определен период там всяка година.
Фирмите за коли под наем пък ще могат да ги прехвърлят в друга държава от ЕС без да ги пререгистрират по време на силните сезони. Очаква се това да доведе до намаляване на цените за наем на автомобил, което ще е благоприятно за туристите и бизнеса.
150 лева глоба за несменена книжка при нов адрес
Солени глоби ще плаща всеки, който си смени адреса, но шофьорската му книжка остане на стария. Санкцията е от 20 до 150 лева, а условието е смяната на документа да се направи след 30-дневния гратисен период. В момента тази санкция важи само за неподмяна на лични карти с изтекла валидност или пък смяна на имена и адреси.
Новата промяна е залегнала в Закона за българските лични документи, а автор е Министерски съвет. В момента няма срок, в който трябва да смениш шофьорската книжка при нова адресна регистрация. Ако обаче промените станат факт, той ще е 30 дни. Заявленията пък ще се приемат не по-рано от 6 месеца преди изтичане на валидността на документа. Ако го загубите или ви го откраднат, до 3 дни трябва задължително да се уведоми МВР. Българите, които живеят в чужбина, трябва да направят това в дипломатическите или консулските представителства на България.
Шофьорите на автобуси и камиони с нови свидетелства на всеки 5 години
Шофьорите на автобуси и камиони трябва да актуализират шофьорските си книжки на всеки 5 години, а не на 10, както беше досега, предвиждат друга поправка в закона. Новото задължение се налага заради европейска директива.
С предлаганите промени по-късият срок вече ще важи за всички, които имат книжки за категории С, СЕ, С1, С1Е, D, DE, D1 и D1E. Срокът на валидност на свидетелството за управление за мотоциклетисти и леки коли остава 10 години.