Новите видове бира ще помогнат за ръст на продажбите
Тенденцията пазарът през заведенията да се свива е много силна през последните години, каза Ивана Радомирова, главен секретар на Съюз на пивоварите в България
- Госпожо Радомирова, биреният пазар се оживи в последните месеци и заради радлер бирите, които производителите пуснаха на пазара. Оправдаха ли се предварителните очаквания за реализирани продажби от тези продукти?
Все още е твърде рано да правим категорични изводи. Имаме обаче сериозни основания да очакваме, че след разширяването на портфолиото на компаниите с плодови и други бири ще има увеличение на продажби. Топлото време, както и големите спортни събития - отминалото европейското първенство по футбол и предстоящата Олимпиада също са фактори, които би трябвало да окажат много благотворно въздействие върху продажбите.
- Разширяването на портфолиото ли е в основата на по-добри продажби?
Това е една от причините, но аз смятам, че основната е изключително високото качество на произвежданите в страната бири. Всяка година се правят сериозни инвестиции в иновативни производства, нови опаковки, нови етикети. това не е самоцел. От една страна се привлича вниманието на потребителите, но по-важното е, че всичко е съобразено с новите изисквания за добро съхранение на опакованата бира.
- Колко са инвестициите на индустрията от началото на годината?
От началото на годината не мога да кажа колко са вложените средства. През миналата година бяха 50 млн. лв., а за последните 5 години, до края на 2011 г. включително, инвестициите са над 382 млн. лв.
- Какви са планираните инвестиции за тази година?
Не знам, защото това не е информация, която се коментира. Всяка фирма следва своя собствена индивидуална политика. Това, което виждам като потребител са нови производства, нови опаковки и всяка година има програми за ново оборудване, нови апарати и машини. Много широко навлизат и зелените технологии.
- Кои сегменти вървят най-добре през тази година? Има ли свиване на сегмента на стъклените бутилки от 0,5 литра?
През последните години тенденцията е все по-вече продажби да се реализират в пластмасови бутилки. Причините за това са няколко. Едната е удобството, тъй като тези бутилки са за еднократна употреба и хората след това нямат ангажимент за съхранение.
Не по-малко важно е, че и в по-големите опаковки най-често са промоционалните продажби. Не знам дали тази година ще продължи да се качва този дял, но със сигурност няма да намалее.
Над 35% от продажбите на стъклените бутилки, като цяло, са през т. нар. "студен пазар" - това са заведения, хотели, бирарии. В заведенията традиционно се предпочита стъклената бутилка, при домашната консумация се набляга на PET-бутилките. В заведенията има и значителни продажби на наливна бира.
- Къде се консумира повече бира - у дома или в заведенията?
Тенденцията пазарът през заведенията да се свива е много силна през последните години. Това е характерно не само в България, но и в други европейски страни. Това е една от най-сериозните последици на кризата.
През миналата година 26% от продажбите бяха в заведенията, а останалите през търговската мрежа. През 2007 г. делът на заведенията беше достигнал 32%, а останалите 68% минаваха през търговската мрежа. Най-голямата добавена стойност се генерира именно чрез продажба в заведенията. Колкото по-голяма е консумацията в тях, толкова по-добре за бранша.
- Как се борите с евтините чужди бири, които се продават в търговските вериги?
Не можем да се борим по никакъв друг начин освен като предлагаме на потребителите качествена, хубава, приятна за консумация произведена в страната бира. В това отношение мога да кажа, че всяка година правим изследвания в независима лаборатория. Подлагаме на тестове произволно взети марки бири от търговската мрежа.
На всеки 2 години по линия на пивоварите в Европа, изпращаме за изследвания български марки бира, които се тестват във френска лаборатория. Мога да кажа, че българската бира не отстъпва на прословутите международни брандове, или на предлаганите други марки. Отговаряме на всички изисквания. Продуктът е изключително качествен, приятен и натурален, и контролът е много голям. По този начин можем да защитим своя пазар.
Не мога да кажа какво е качеството на другите бири, които масово се разпространяват в търговската мрежа. Личното ми мнение е, че е много странно как може бира в кен, която е най-скъпата опаковка, да струва 50 или 60 стотинки. За мене това е много съмнително. Това е личното ми мнение, като потребител.
- Какво ще движи пазара до края на годината?
Това, което и досега - изключително високата конкуренция, която често пъти наричаме здравословна, защото е в полза на потребителите. Появяват се нови марки и видове бира. Излизат на пазара все едно изведнъж, което не е така, защото всичко е резултат на много сериозни предварителни маркетингови проучвания. Мисля, че и през зимния сезон, когато е типично да се консумират повече тъмни бири, също ще имаме нови продукти.
Всеки разширява гамата на предлагане, защото в съчетание с високото качество, това е начина да оцелееш на пазара.
- Ако се сбъднат прогнозите за силен туристически сезон, ще помогне ли това са повишаване на продажбите на бира?
Много се надявам туристическият сезон да е добър. Много се надявам и хората да идват в страната не само за алкохолен туризъм, защото това не е добре за имиджа на страната. Иска ми се всеки да консумира с удоволствие и мярка, за да почувства насладата от българската бира.
- Как очаквате да завърши годината за пазара?
Силно се надявам да има някакъв ръст, защото това е изключително важно.