Реалната стойност на самолетните сделки
Отстъпки от 50% и дори повече са често срещани, след като в сектора на авиокомпаниите има сериозна война между Airbus и Boeing
Когато Airbus и Boeing обявяват поръчките си на Farnborough International Airshow тази седмица, те ще ги оценят въз основа на каталога на самолетите цени, които никой не плаща. Официалните лице вероятно ще обявят това за голяма сделка, но реалните условия ще останат неразкрити и строго пазени, пише Wall Street Journal.
Кодът за мълчание на авиационната индустрия по ценообразуването се отличава в ерата на информационното претоварване. Хиляди хора по целия свят участват в самолетна покупки, но малцина знаят подробности около сделките. Всичко това е обект на много спекулации и мистерии.
"Целият модел е чалнат," казва Робърт Милтън, председател на Air Canada, който споделя още, че той самият оценява реалната цена на половината на обявената милиардна сделка.
Стремежът за спечелване на ключови поръчки за нови самолети може сериозно да накърни бъдещите маржове на печалба на двата пазарни лидера. Затова и надпреварата няма да се изразява в представянето на нови модели или технологии, а в сериозни ценови отстъпки.
Въпреки че е сигурно, че в момента се води ожесточена ценова война, никой не иска да поеме отговорността и всеки отрича той да е виновникът за започването й. Всеки обвинява съперника, но и от двете компании признават, че свалянето на цените сериозно удря печалбите им, особено дългосрочните.
"Днес виждаме, че ценообразуването е било твърде агресивно и се чувства известен натиск", заяви Ранди Тинселт, вицепрезидент на търговското подразделение на Boeing, пред репортери в Лондон миналата седмица. "Ценообразуването на тези модели е особено важно, защото представляват около 75% от производството на двете компании", каза Зафар Хан, анализатор в Societe Generale в Лондон."Това се техните "дойни крави" и всяка по-голяма отстъпка там ще им се отрази дългосрочно", добави той.