Столична община ще тества електробус
В продължение на шест месеца автобусът на ток ще изпълнява линия 309
От началото на 2014 г. в София тръгва тестова линия с електробуси, обяви пред Нова телевизия зам.-кметът по транспорта на Любомир Христов. Електрическите автобуси ще обслужват линия 309, която е от начална до крайна спирка е дълга 9 километра. В момента превозните средства взимат разстоянието от квартал "Люлин" до булевард "Илиянци" за 42 минути.
Изборът точно на тази линия е направен заради различния релеф на пътя, което пък ще позволи да се анализира ефективността от новия вид транспорт. Продължителността на теста ще продължи шест месеца, което също ще помогне да се установи, дали този вид транспорт е подходящ за използване в родните условия. Ще се преценят възможностите на електробуса в различни метеорологични условия, в това число консумацията на енергия при сняг, дъжд, стръмен наклон и задръстване в час пик. Те пък ще бъдат отчитани със специални датчици, вградени в конструкцията на превозното средство.
Любомир Христов заяви, че тестването на електробусите няма да повлияе на цената на билетите. "Говорим за пилотен проект. Фирмата производител безвъзмездно предоставя този автобус на "Столичен автотранспорт" ЕАД и на Столична община, за да можем да се убедим в качествата на този автобус. Ако резултатите са положителни ще можем да вървим напред и да търсим начин да купим машините, включително с европейско финансиране", каза Христов.
Новите автобуси ще разполагат с климатична инсталация, нисък под, средна и предна врата, но по средата няма да има добре познатата на всички "хармоника", която разделя автобуса на две части. Зареждането на батериите ще става на начална и крайна спирка през специални контактори, разположени на тавана на автобуса.
В Европа от няколко години се правят пилотни проекти за въвеждането на автобуси с електричество в мрежата на градския транспорт. Тестове на такъв вид транспорт се провеждат в Ротердам, Париж, Лондон, Барселона, Рим и Мадрид. Успоредно с това се изгражда и зарядна мрежа.
Преди две години Европейската комисия представи "Пътна карта", според която до 2030 г. автомобилите с конвенционални двигатели и горива трябва да намалеят с 50%, а до 2050 година - да бъдат изтеглени от движение в градовете. Целта на тези действия е намаляване на емисиите въглероден диоксид в атмосферата, които оказват влияние и върху промяната в климата.