Създаден е Комитет за защита на пилота Янко Стоименов

Гръцки съд осъди на 123 години затвор невинен български пилот.

4601 ~ 2 мин. четене
Автор: Таня Киркова

По инициатива на Българската авиационна асоциация, неправителствени  браншови организации и граждански лица, беше основан Kомитет за подкрепа и защита на българския пилот Янко Стоименов, съобщиха от АБА за www.economymagazine.bg. В него се включиха осем авиационни организации.

Асоциацията на българските авиокомпании, Асоциацията  на собствениците на въздухоплавателни средства и пилотите в България, Българската асоциация на леката авиация, Националното сдружение „Гражданско общество в България”, Студия „София-АРТ”, Съюзът на ветераните от Българската гражданска авиация, Съюзът на летците ветерани от Гражданската авиация, Съюзът на летците от Гражданската авиация.

Българският пилот Янко Стоименов, двама кипърски и един английски авиационен специалист са осъдени несправедливо в Гърция на 123 г. затвор, 10 от които ефективни. Обявени са за виновни за самолетната катастрофа край Атина на 14 август 2005 г., защото пилотите, управлявали самолета са загинали и не могат да бъдат обвинени. Българският пилот не е участвал и не е бил на борда на самолета, обвиняват го за „грешка” на пилотите, което категорично се отхвърля от авиоекспертите, които твърдят, че превключвателят за херметизация е бил на автоматичен, а не на ръчен режим, както твърди обвинението. Съд в Кипър ги признава за невинни през 2009 г., но в 2011 г. роднините на жертвите завеждат ново дело в Гърция и осъждат българския пилот, защото допуснал „некомпетентни” летци да управляват самолета.

Стоименов не е участвал в обучението, нито в подбора на загиналите пилоти.  Единият - германският пилот има 17 000 часа във въздуха, от които 7 000 часа на този тип самолет, вторият пилот е имал 3500 часа на „Боинг 737”.

Авиационната общност на България ще консолидира национална и международна подкрепа за доказване на невинността на кап. Янко Стоименов и снемане на обвиненията към него. Българският пилот е високо  квалифициран и  опитен авиационен специалист, който подхожда професионално и високоотговорно към задълженията си, са убедени колегите му.

Комитетът настоява за  възобновяване на разследването на авиационното произшествие на полет Хелиос 522 на 14 август 2005 г.. в съответствие с изискванията на ICAO / Международна организация на гражданската авиация /-Анекс 13.

Цялата авиационна общност следи с внимание хода на този процес и  разчита на справедливо решение на гръцкия съд.

Подкрепи Economic.bg