Търговията в Китай се препъва в търсене на растеж

Отварянето на нови магазини, за да се задоволи потребителското търсене изглежда очевидната стратегия

3593 ~ 2 мин. четене

Растежът в Китай може да бъде както прекъсван, така и голям. GOME и Li Ning, две от най-големите марки търговци в страната, отчетоха срив на продажбите и загуби на пазар, който изглежда, че се разширява. Променящите се навици на потребителите направиха конкуренцията свирепа, а печалбите трудни.

Отварянето на нови магазини, за да се задоволи потребителското търсене изглежда очевидната стратегия. Урбанизацията и нарастващите доходи оправдават това, докато икономиите от мащаба трябва да изплатят инвестициите. За занимаващия се с електрически уреди GOME това означаваше години на амбициозна експанзия и растеж на запасите. За спортната марка Li Ning лецубтата също беше по-голям персонал за попълване на магазините.

Това обаче не проработи както беше планирано. През 2012 година, постъпленията на GOME спаднаха с 20%, въпреки че продажбите на електронни уреди за домакинствата в Китай скочиха с 10%. Търсенето на нови спортни артикули и облекла нараства с двуцифрен процент, но постъпленията на Li Ning намаляха с 25% през 2012.

Нарасналата конкуренция задмина потребителите, но да имаш добра визия също има значение. GOME беше хванат в крачка при онлайн търговията, която вече се равнява на 6% от общите продажби в Китай, което е повече отколкото в САЩ. Една трета от малките електрически уреди може би ще бъде продавана през интернет до 2016 година. GOME изпитва затруднения при подобряването на онлайн офертите си и е изправена пред големи инвестиции и съперници, които нямат тежестите от разходите за финнасирането на физическите магазини.

Новите стратегии изискват време и пари. Li Ning има правилната идея. Тя отписа безполезни запаси на дстойност 1.3 милиарда юана (около 209 милиона долара) и затвори една пета от магазините си през последната година. Междувременно GOME продължава да се разширява на този пазар. Растежът обаче на електронната търговия, водена от гиганта Alibaba, прави съмнително разширението в реалния свят. Чуждият търговец Метро се оттегля от потребителската електроника в Китай, а Бест Бай затвори собствените си магазини преди 2 години.

За по-слабите търговци прекъсването едва сега започва. Китайската банка за строителство разкри на 22 март, че неработещите заеми за търговците са нараснали над два пъти през 2012. Една трета от универсалните магазини в Пекин отчетоха негативен растеж на продажбите през миналата година. Така бъдещето пред китайските потребители е светло, но за някои от продавачите им то не е такова.

Подготвена от отдел "Анализи валутни пазари", ФК "Логос-ТМ" АД

Подкрепи Economic.bg