Apple пак разби Уолстрийт, но това няма да продължи

Продажбите на iPhone скачат с близо 50%

Apple пак разби Уолстрийт, но това няма да продължи

Снимка: Unsplash

920 ~ 3 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Apple отчете силни финансови резултати за третото си фискално тримесечие (бел. р. - второ календарно), разбивайки очакванията на Уолстрийт. Според изнесените данни всяка една от основните продуктови линии на гиганта нараства с над 12% на годишна база. Като цяло продажбите скачат с 36% на годишна база, а тези на iPhone с близо 50%. Въпреки това акциите на компанията спаднаха с над 2% по време на късната търговия, като причината бе предупреждението за охлаждане на силната серия заради недостига на чипове, който вече застига и производителите на смартфони.

Apple регистрира силно тримесечие и в региона на Китай, който включва и Тайван и Хонконг. Там компанията отчете продажби за 14.76 млрд. долара, което е с 58% повече спрямо същото тримесечие на миналата година. Сравнението обаче звучи по-гръмко отколкото би трябвало, като се има предвид, че тогава Китай бе блокиран. Продажбите в Америка са се увеличили с близо 33% на годишна база до 39.57 млрд. долара.

Тримесечието на Apple, приключващо през юни, обикновено е едно от най-бавните през годината, но компанията се възползва от тенденциите за дистанционно обучение, които повишиха продажбите на нейните първокласни компютри. Миналогодишното тримесечие до юни бе рекордно за продажби на компанията въпреки блокирането по целия свят, така че Apple расте дори в сравнение със силната база от преди година.

Смартфон линията се намира в горещ цикъл, задвижен от миналогодишната премиера на iPhone 12 – първият значителен редизайн на устройството от 2017 г. Изпълнителният директор Тим Кук спомена, че успехът се дължи не само на хората, които надграждат старите си телефони с нови 5G такива, но и на клиентите на Android, които купуват първия си iPhone.

Тримесечието на Apple би могло да бъде още по-добро, ако не бяха проблемите с доставките, предизвикани от глобалния недостиг на чипове, който се отрази най-вече на продажбите на Mac и iPad.

Недостигът засегна предимно Mac и iPad. Предвиждахме той да се равнява на 3 до 4 млрд. долара, но всъщност успяхме да смекчим някаква част и влязохме в по-ниска от долната граница на този диапазон“, обясни Кук.

Той също така изрази недоволство от високите транспортни разходи на компанията.

Бизнесът с услугите на Apple също се отърси от опасенията на инвеститорите за забавяне на темпа на растеж, докато все повече хора се връщат на работа и харчат по-малко за онлайн преживявания и приложения. Сегментът е нараснал с 33% в сравнение с предходната година, което е ускорение от 26.7% темп на растеж през последното тримесечие.

Докато бизнесът с услуги на Apple включва много подгрупи и компанията дава подробна информация за тях, Кук коментира пред CNBC, че се наблюдават рекорди в музиката, видеото, облачните услуги, рекламата и плащанията. Apple вече има 700 милиона платени абонати, което е със 150 милиона повече в сравнение с предходната година, уточни той. Числото включва клиенти, абонирани за дадено приложение чрез таксуването на App Store от Apple.

Кук каза още, че Apple е отложила завръщането в кампуса от септември поне до октомври заради ситуацията с COVID-19. „Бях наистина доволен от това, което успяхме да постигнем в този напълно отдалечен режим“, отбеляза директорът. 

Apple обяви дивидент от 0.22 долара на акция. В изявление компанията посочи, че е похарчила 29 млрд. долара за възвръщаемост на акционерите през тримесечието. Финансовият директор на Apple Лука Маестри заяви пред CNBC, че през последните години компанията е изкупила почти 450 млрд. долара акции.

Подкрепи Economic.bg