България изплува до „златната среда“ на автомобилния пазар в ЕС
Продажбите на нови коли растат, давайки глътка въздух на производителите

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Автомобилният пазар постепенно се възстановява след кризата от пандемията. Продажбите на нови коли в България, както и в Европейския съюз като цяло, бележат ръст през май месец. По последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) покачването у нас е с малко над 76% спрямо година по-рано, достигайки до 1 989 броя регистрирани превозни средства само през миналия месец.
През първите пет месеца на 2021 г. също се забелязва ръст – от 26.6% спрямо същия период на 2020 г., с което се достига бройката от 9 973 новорегистрирани автомобила. С тези показатели България се намира в „златната среда“ спрямо останалите страни членки на ЕС, след като обаче през голяма част от миналата година заемаше едно от последните места.
Данните за ЕС
Регистрацията на нови автомобили в ЕС през май се повиши силно за трети пореден месец, тъй като автомобилните продажби продължават да се възстановяват от рекордно ниските нива, отчетени през пролетта на миналата година, когато бяха въведени първите строги противоепидемични мерки заради избухналата тогава пандемия.
Продажбите в ЕС се покачват през май с 53.4% спрямо същия месец на 2020 г., достигайки 891 665 нови автомобила. Скокът от миналия месец изглежда скромен спрямо този от април, когато бе регистрирано повишение от 218.6% на годишна база. ACEA обаче отбеляза, че въпреки продължаващия ръст, продажбите на нови автомобили в ЕС са все още под нивото от 1.2 млн. броя от май 2019 г., когато все още никой не беше чувал за пандемията.
Всичките четири водещи автомобилни пазара в ЕС регистрират солиден подем през май, като най-голям ръст бележат продажбите на нови автомобили в Испания (177.8%), следвани от тези във Франция (ръст от 46.4%), Италия 43.0%) и Германия (37.2%).
През първите пет месеца на 2021 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се увеличават с 29.5% спрямо същия период на 2020 г., достигайки 4 314 млн. броя, като сериозният спад на автомобилните продажби през първите два месеца на настоящата година е напълно компенсиран от силния растеж на през март, април и май.
Водещите марки
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант Volkswagen Group скачат през май със 71.8% на годишна база и с 27.6% през първите пет месеца на годината спрямо същия период на 2020 г., когато обаче коронавирусната пандемия вече беше ударила и Европа. В същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял през май до 28.2% от 25.1% година по-рано. Така компанията запазва лидерската си позиция на Стария континент.
Повишение през май с 69.6% отбелязаха и продажбите на нови автомобили на немската компания BMW Group. Скокът през първите пет месеца на годината е 35%.
С 49.1% растат и продажбите на новосформирания автомобилен консорциум Stellantis (обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group), като от началото на годината регистрацията на нови автомобили нарасна с 36.8% спрямо първите пет месеца на 2020 г. Fiat и Peugeot се сляха официално през миналата година.
Другият голям френски играч Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отчита повишение през май с 22.5% и с 18.58% за първите пет месеца на настоящата година.