Царина – малката високотехнологична изба
Защо Даниел и Михаела Русев се отказаха от работа в IT сектора в чужбина и се заеха с винопроизводство в пазарджишкото с. Црънча

© ECONOMIC.BG / Царина
„Царина“ носи името на местността, в която са лозята
Да се захванеш със земеделие днес е голям риск, а да тръгнеш от нулата с винопроизводство според мнозина е направо безразсъдство. Но преди четири години Даниел и Михаела Русев се посвещават на развитието на своята изба „Царина“ в с. Црънча, Пазарджишка област. Ето тяхната история...
„За нас виното е много повече от напитка, от деца сме гледали как дядовците и бащите ни правят вино, а те са се учили от техните бащи и дядовци. Сега занаятът на виноделието не е само работа за нас, а е начин на живот“ – в това уверяват двамата предприемачи. Те са по на 35 години. Водени от идеята да направят винарна, през 2019 г. се завръщат от Амстердам, където са
работили като IT специалисти
През 2021-а имат своето първо произведено вино, тогава се появява първото им дете, а година и половина по-късно – и второто. Но защо точно изба са избрали да създадат? Двамата са завършили икономически специалности в Пловдивския университет, имат магистратури по информатика, работили са в софтуерния бизнес, а сега паралелно с развитието на винарната правят докторантури в същия университет. В сферата на информационните технологии са били над 12 години. Уверяват, че не са направили рязък завой към основаването на изба, тъй като дядото на Даниел е бил бъчвар, а на Михаела – лозар. В техните семейства по традиция се е правило вино и те по свой начин дават продължение.
Започват с 4 дка семейно лозе, а вече се грижат за над 94 дка, които са тяхна собственост. Повечето от лозята са ги купили в лошо състояние от собственици, които поради напредване на възрастта си не могат да ги обработват. Но под тяхната
грижа на добри стопани
лозята се обновяват и съживяват. Целогодишната работна ръка е… на двамата съоснователи на избата. Ползват и сезонни работници основно за дейностите в лозята.
Даниел и Михаела Русев - Снимка Личен архив
Но какво е „Царина“? Това е малка семейна изба, фокусирана върху производството на натурални продукти по натурален начин с използването на високотехнологични решения: „Без тях нямаше да издържим на това голямо натоварване, което за абсолютно начинаещи е още по-голямо“. Когато излизат на пазара обаче, започват да печелят награди. Защото… Даниел успява да дигитализира знанието на най-добрите технолози по отношение на винифицирането на различни сортове грозде и на различния вкус, който се очаква.
Изкуствен интелект ръководи ферментацията
на всички вина „Царина“. Като си купите тяхна бутилка и сканирате QR кода върху етикета, получавате информация за микрорайона, за процеса на ферментацията, за винификацията, кой и как го е произвел. Чрез този дигитален паспорт потребителят има възможност да се запознае с виното в бутилката и да научи повече за него. Въвеждат QR кода, още преди да бе станал задължителен - за да може всеки да проследи целия път от лозето до бутилката. Обичат технологиите и разполагат с иновативни електрически ножици за резитбата на лозята, ще свържат софтуера им със системата, за да има допълнителна информация от лозето. Плануват да направят безпилотен новия си трактор.
„Иновациите при нас ги поражда нуждата. Ние сме
нови в този занаят
и сами си финансираме всичко, а ресурсите ни са ограничени. Когато се сблъскахме с винификацията, разбрах, че процесите са сложни и трябва постоянно да се наблюдават. Но дори постоянно да има човек в избата, трябва да се правят много проби, за да се прецени какво да се предприеме. Трябваше да измисля нещо. Влязохме във взаимодействие с Университета за хранителни технологии в Пловдив, успяхме да създадем решение за динамичен контрол на ферментацията с използването на изкуствен интелект. Създаденият алгоритъм с машинно самообучение се води от типа грозде и от резултата, който искаме да постигнем“, разказва Даниел. Няколко винарни вече използват системата „СКИПТЪРа на Дионис“.
Всеки от двамата има свои
отговорности
Михаела е ангажирана с визуалната част, рекламата, маркетинга и продажбите, с всичко, което дава лице на „Царина“. А Даниел се е фокусирал върху производството и свързаните с това технологии. Избата ползва безпилотен летателен апарат, който е безценен работник. Обработват сателитни изображения и извличат от тях нужната им информация, за да може дронът да пръска точно колкото е нужно в определени зони в лозето. Като земеделци основна тяхна цел е максимално да подобрят качествата на почвата. Стремят се да произвеждат чисто грозде без хербициди, без изкуствени торове, като прилагат биодинамични практики, които подобряват качеството на гроздето. Лозята им не са „на угар“, междуредията засяват с билки и други полезни растения. Ако например има нужда от фосфор, сеят бобови култури. Това е т. нар. зелено торене. Инвазивната обработка на почвата е спряна.
„Вино, което аз няма да го пия, не го произвеждам“, категоричен е Даниел. И прави вино, което още с първата си реколта започва да
печели награди
- на Дефиле на младото вино, на ВИНАРИЯ, розето им грабва отличие в Казанлък през 2023… Имат и технологични отличия – например в Конкурса „Иновативно предприятие на годината 2023“ взеха приз в категорията „Иновативно новостартирало предприятие“. Наистина това е млада винарна без аналог, в която са водещи технологиите, а не изобилието на финансови средства и хора.
Засега годишният им добив на вино гони 30 т през 2023-а. Българският пазар е ценово ориентиран, но… на същия този пазар тази малка изба от „новобранци“ успява да привлече интереса. Почитателите на хубавото вино са ентусиазирани от историята на двамата, от начина, по който виното се създава, и от вкуса, който се постига. Защо си заслужава цената? „Защото много наука е вкарана в бутилката. Защото ползваме система с изкуствен интелект, която помага да създадем наистина качествено вино. Потребителите са развълнувани и от това как представят продукцията си.
Ценителите на виното
имат любопитството да опитат предложенията на малък производител като нас. Сериите са лимитирани и това също се оценява високо“, обяснява Михаела. Засега са на вътрешния пазар и на него реализират цялата си продукция. Когато увеличат добивите, ще може да излязат зад граница. Мечтата им е да достигнат количество от 100 т вино и да направят модерна винарна. С мотото на Михаела „Не се отказвай!“, семейство Русев ще премине през всички изпитания.