Централна Европа - хегемонът при батериите за електромобили

Полша и Унгария са огромни притегателни центрове за гиганти в индустрията

Централна Европа - хегемонът при батериите за електромобили

Снимка: Unsplash

Антония Симова Автор: Антония Симова

Няма голям ентусиазъм сред поляците за закупуване на електрически автомобили, но това не пречи на Полша да се превърне в един от водещите европейски доставчици на батерии, които ги задвижват. В края на 2020 г. стойността на износа на литиево-йонните батерии достигна около 400 млн. евро на месец и сега те представляват 2% от целия износ на страната. А това пък е почти една трета от европейското търсене на батерии за електрически превозни средства.

Полша е много високо във веригата на доставки за сектора на електрическите автомобили. Това е петият по големина световен доставчик на литиево-йонни автомобилни акумулатори или техните компоненти и най-големият в Европа“, каза Ян Вишневски от PSPA, полската асоциация за електронна мобилност и алтернативни горива, цитиран от Politico.

Други централноевропейски страни също са дом на нарастващ брой заводи за акумулатори, обвързващи региона тясно с азиатските компании, които доминират на пазара.

Полският мащаб се дължи най-вече на фабрика на LG в Кобиежице в югозападната част на страната. Съоръжението на корейската компания е най-голямата в Европа фабрика за батерии за електронни превозни средства, произвеждаща 20 GWh годишно. Напът е да стане най-голямата в световен мащаб, след като компанията обяви подкрепено от полското правителство разширение от 300 млн. евро за производство на батерии на стойност 100 GWh годишно. Това е около 60% от настоящото търсене в Европа.

LG не е единственият производител, който избира Полша за производство на литиево-йонни автомобилни батерии или свързани продукти. Белгийската компания Umicore планира да построи фабрика за компоненти за батерии в централна Полша и друга в Радзиковице на югозапад.

Производителите на електрически превозни средства (EV) наблюдават и други страни от Централна Европа. Миналия месец корейската SK Innovation заяви, че планира да похарчи 2.3 млрд. долара за изграждане на централа от 30 GWh в Унгария. Компанията вече има две, едната от които произвежда 7.5 GWh батерии годишно, а друга произвежда 10 GWh. Словашкият InoBat Auto има за цел да изгради 10 GWh централа съвместно с Wildcat Discovery Technologies от САЩ.

Централна Европа се стреми да възпроизведе модела, който го превърна в сила, с която трябва да се съобразяваме при производството на бензинови и дизелови автомобили. Регионът няма значителни местни производители на автомобили, вместо това разчита на своята евтина, но квалифицирана работна ръка и тесни връзки с автомобилните центрове, включително Германия, за да изгради огромна автомобилна индустрия.

Полша е домакин на фабрики за Volkswagen, Fiat, Toyota и Opel, както и за производство на камиони, автобуси и огромен брой възли и компоненти. Словакия е най-големият производител на автомобили на глава от населението в света, докато индустрията е от решаващо значение и за икономиките на Унгария и Чехия.

Номерът ще бъде тези страни да преминат към окончателно сглобяване на електрически автомобили. В момента страните от Централна Европа до голяма степен са домакини на заводи за акумулатори и части, докато производството на електромобили е концентрирано предимно в Западна Европа.

Усилията на ЕС за батерията

Привързаността на региона с чуждестранни производители на батерии не е изцяло в съответствие с усилията на Европейския съюз Блокът да стане самодостатъчен в производството на акумулаторни клетки до 2025 г. в отговор на това, което смята за конкурентна заплаха от азиатски компании като LG и неговите китайски съперници, които сега доминират на пазара.

Няма да е лесно.

Производителите от Китай, Япония и Южна Корея не само доминират сега, но и инвестират сериозно“, каза Вишневски.

Бързото разширяване на капацитета за производство на батерии за електронни автомобили също може да помогне на региона да се превърне във важен пазар за действителните електрически превозни средства.

От близо 430 хил. леки автомобила, продадени в Полша през миналата година, близо 76 хил. са видове електрически автомобили - повечето от тях хибридни. Продажбите на чисто електрически автомобили достигнаха само 3 700, което обаче е 147% ръст спрямо 2019 г.

Същата тенденция може да се наблюдава и в останалата част от региона. Само 918 нови електромобила са регистрирани през миналата година в Словакия, а Унгария е видяла 3046, според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Електрическите автомобили са много по-популярни в по-богатите части на континента.

Полското правителство мечтае страната да изгради свой собствен електронен автомобил. Миналата година правителството представи Izera, демонстрационна версия на електрически модел на Полша. Целта е производството да стартира през 2023 г. с планове да продаде 60 хил. през първата година на производство, нараствайки до над 100 хил. през следващите години - въпреки че експертите се съмняват дали това е реалистично.

Проектът Izera не се е развил много напред“, каза Войчех Джевецки, главен изпълнителен директор на фирмата за анализ на автомобилни пазари Samar. „Освен това Полша преминава от производител на батерии за електронни автомобили в домакин на производство на истински електроавтомобили, но все още има известно време, защото пазарът за тези автомобили е много малък“.

Но ако страната стане ключов доставчик на батерии и други части за електромобили, това може да предизвика повече усилия за изграждане на мрежа от зарядни станции. В момента Полша има само 1364 точки за зареждане в сравнение с над 33 хил. в Германия.

Коментари: 0