Да бъдеш лидер в глобалната игрална индустрия
България е технологичен хъб за гейминг индустрията - десетки компании развиват продукти с висок потенциал
Владимир Доков:
Владимир Доков е изпълнителен директор на Euro Games Technology (EGT) и ръководи цялостните операции и ресурси на EGT за постигане на дългосрочните бизнес цели. Наблюдава стратегическата посока на развитие на компанията и нейните текущи операции. Присъединява се към EGT през 2002 г. и в продължение на 20 години има основна роля в глобалната експанзия на компанията, растежа на пазарите и рентабилността.
Г-н Доков, управлявате компания, която е в Топ 5 в света на индустрията, в която работите. Как гледате на това постижение?
Не се замисляме върху това, а се фокусираме върху нашата единствена цел - да създаваме добри продукти и да си вършим работата по най-добрия начин. Все пак някои от нашите конкуренти са в индустрията от повече от половин век и разполагат с огромни фондове и кредитиране зад гърба си, а ние през миналата година навършихме едва две десетилетия, така че няма как този факт – да сме в Топ 5 на глобалния пазар, да не ни кара да се чувстваме горди.
Как съумяхте да направите такъв голям пробив на световния пазар?
Успехът ни на глобално ниво се дължи на много труд и постоянство и на добрия екип, който изградихме през годините.
Това постижение бе забелязано и получи отличие в категория „Дигитализация“ на конкурса „Мистър и Мисис Икономика“ за 2022 г., който сп. „Икономика“ организира заедно с КРИБ. С какво дигитализацията влияе върху успеха на EGT?
EGT е глобална корпорация с 28 офиса и с присъствие в над 100 пазара в целия свят. За да подсигури гладкото и безпроблемно функциониране на тази голяма структура, компанията работи с различни CRM системи като Salesforce EMEA, Jira, SAP ERP, които е имплементирала в международната си мрежа от представителства. През последните няколко години EGT усилено развива и своята дъщерна компания EGT Digital, предлагаща иновативни продукти в областта на онлайн гейминга. Така успяваме да отговорим на съвременните тенденции към дигитализация на бизнеса и да бъдем един от предпочитаните доставчици на онлайн игрално съдържание.
Кои са ключовите моменти, които помогнаха на тази българска компания да стане фактор далеч отвъд пределите на страната, и то в креативна индустрия, в която потребителите по света имат различни нагласи?
Има много фактори, които определят лидерските ни позиции в игралната индустрия. Като водещ сред тях бих откроил стремежа ни винаги да бъдем близо до своите клиенти, независимо къде се намират – дали са в Аржентина, Мексико, или тук, в България. Това е и причината EGT да има толкова добре развита мрежа от офиси, както и да предлагаме техническа поддръжка 24/7 – факт, който нашите партньори оценяват високо.
Кое е най-важното в стратегията ви за развитие и как визията ви за глобална експанзия се превръща в реалност?
Стратегията ни за бъдещо развитие на компанията включва комбинация от вертикална и хоризонтална диверсификация. Смятаме, че това е верният път към постигането и затвърждаването на още по-сериозни позиции на глобално ниво.
Кой е, образно казано, този Христофор Колумб в компанията, който открива новите възможности и ражда новите идеи?
Не бих казал, че това е само един човек или само определена група от хора. Целият ни екип, всички наши служители допринасят много за това работата да върви безпроблемно и да създаваме нашите иновативни продукти. В EGT даваме възможност на всеки наш служител свободно да споделя идеите си и това е голямо наше предимство. Вярваме, че всеки човек всекидневно се сблъсква с различни проблеми в работата си и именно това го прави способен да дава оригинални идеи за решението на тези проблеми.
Какви митове съществуват за игралната индустрия? И как изглежда тя „отвътре“ – да кажем на всички, които я познават просто като потребители или дори само като странични наблюдатели?
Действително има много митове и неистини, които са насадени у хората от филми, книги и различни истории. Това, което не се знае, е, че всъщност игралният бизнес е една много регулирана индустрия, чиято основна цел е да осигурява забавление на своите потребители.
Как най-общо се променят игрите в рамките дори на едни 20 години? Как се създава игра, която да стане хит?
Така, както светът се развива и променя постоянно, по същия начин се развива и индустрията, в която работим ние. Желанията на играчите се променят, тъй като се сменят поколенията и затова и ние се стараем да сме постоянно близо до пулса, така да се каже, за да можем да усетим промените и да предложим продукти, които да отговарят на вкусовете и изискванията на новото време.
Хората са важни както за малката, така и за голямата компания. Как ги привличате и как ги задържате във вашите вече 28 офиса?
Хората са най-ценният актив на всяка компания и ние в EGT много добре осъзнаваме това. Непрестанно се стремим да предлагаме на нашите служители възможности за кариерно развитие и израстване и си заслужава специално да отбележим, че много голям процент от тях са дългогодишни кадри на компанията. Прилагаме много социални политики, насочени към подкрепа на нашите служители и в личен план. По този начин им помагаме да намерят точния баланс между работата и личното време, което е сред най-важните условия човек да се чувства добре, да бъде креативен и да създава иновативни решения.
Успешните компании явно имат точен подход към своите хора. Кой е ключът на EGT за създаване на добри екипи?
Множество фактори имат значение за изграждането на добър екип. Като най-важни сред тях бих отличил мотивацията и вниманието.
И след всичко казано дотук, в какво е силата на EGT – само в едно изречение?
- Страст за иновации.
Преди години имаше смели виждания България да се превърне в своеобразен Лас Вегас на Балканите, а после – в технологичен хъб за игралната индустрия. Кое пречи и кое помага такива мечти да се реализират? В какво виждате потенциал?
България е технологичен хъб за игралната индустрия, в страната има десетки компании, които развиват гейминг продукти с висок потенциал, реализиращи се в много пазари в целия свят. Колкото до идеята за Лас Вегас на Балканите, тя изисква огромни инвестиции и това е основната причина, поради която не е осъществена до момента.
Какво време беше пандемията за EGT, какъв нов хоризонт видяхте отвъд нейните ограничения?
Много компании държат на ценностите си и ги развиват, но по време на тази криза настъпи моментът те да се докажат на практика. EGT не беше изключение. Пандемията ни накара да осъзнаем необходимостта от добавянето на нови вертикали в нашия бизнес. Въпреки че ни беше трудно през тези 2 години, ние успяхме да запазим всичките си служители и добрите връзки с доставчиците си.
Преди 20-ина години вас кое ви отведе в света на игралната индустрия?
Бях изкушен от множеството възможности за развитие, които игралната индустрия предлагаше, още повече че по онова време имаше много малко фирми в бранша.
Бизнесът също може да се разглежда като игра. В каква „игра“ участвате?
Динамична!
Имате ли любима игра?
Играта на живота.
Как си почивате, намирате ли време за свое хоби?
Въпреки че графикът ми е натоварен, винаги намирам време да бъда със семейството си. Разтоварвам се и като тичам.
Какво послание имате към тези, които смятат, че игрите създават зависимост? Но и към онези хора, за които игрите са останали в тяхното детство…
Човек може да има зависимост към всичко - спорт, алкохол, храна, любов. Това дали ще допуснем да я развием, или не, зависи изцяло от нас и от нашите индивидуални качества, нагласи и черти на характера. Нашата цел в игралната индустрия е да създаваме продукти, които не правят хората зависими, а им дават възможност за преживявания.
В цифри
- 20 години, в които Euro Games Technology динамично се развива;
- 28 офиса има компанията по цял свят;
- 100+ са пазарите, на които EGT има присъствие.
Фирмен профил
Euro Games Technology е основана през 2002 г. в София и в рамките на няколко години се утвърждава като лидер в България. А 20 години по-късно е сред лидерите на международния пазар за игрални казино съоръжения. Технологичната компания е специализирана в разработването, производството и дистрибуцията на хардуерни и софтуерни решения за гейминг индустрията. Те включват всичко – от слот машини, аксесоари и гейм миксове до системи за казино мениджмънт, в това число и техническа поддръжка. В последните няколко години Euro Games Technology усилено развива своята дъщерна компания EGT Digital, която предлага иновативни продукти в областта на онлайн гейминга. Така тя успява да отговори на съвременните тенденции към дигитализация на бизнеса и да бъде един от предпочитаните доставчици на онлайн игрално съдържание. EGT разполага с 28 офиса и присъства на над 100 пазара в целия свят.