Локомотив на „Дойче бан“ вече вози пътници на БДЖ
Датският локомотив Scandia 86 014 е най-новият в държавния жп превозвач

Локомотив на германския национален жп превозвач „Дойче бан" вече вози пътници на „БДЖ-Пътнически превози", установи проверка на Economic.bg. Машината е серия 86 014, произведена през 1992 г. от датската компания Scandia по лиценз на германската Henschel. Локомотивът тежи 80 тона, с мощност 4000 кВт и максимална скорост 175 км/час. Той е собственост на датската DB Schenker Rail, дъщерна на „Дойче бан", но от 2010 г. работи в нейната дъщерна компания „Ди Би Карго България".
Локомотивът е нает от БДЖ-ПП за шест месеца по обявената обществената поръчка за наем на 8 магистрални електрически локомотива заедно с локомотивни бригади, която веднъж беше прекратена и повторно обявена на 23 декември 2019 г. На нея се яви само един кандидат – именно „Ди Би Карго България", с един локомотив, който беше нает от държавния жп превозвач.
Наемната цена е 1855 лв. на календарен ден без ДДС плюс 34 лв./час без ДДС за удължено работно време на локомотивен машинист за всеки пълен астрономически час след 14-ия час ползване на локомотива в рамките на един календарен ден. Така наемът за 30 дни е 55 650 лв. без ДДС и без сумата за удълженото работно време на локомотивната бригада, която за всеки ден е различна.
Ръководството на БДЖ-ПП все още не е обявило обещаната преди месец нова обществена поръчка за дългосрочен наем на локомотиви за две или за три години, с която да привлече за участие чуждестранни железопътни превозвачи. Липсата на здрав тягов подвижен състав е основната причина за честата отмяна на пътнически композиции, които в някои дни достигат 12 броя. Отделно поради повреда на локомотиви всеки ден по няколко влака престояват в гари и междугария от 20-30 минути повече от час. И днес пътническият влак № 30140 от Бургас за Карлово закъсня с над 25 минути, макар и този път поради повреда в контактната мрежа.