Дончев: Горивата ще поевтинеят с над 5 ст., ако се предприемат мерки
Едно от предложенията е да се създаде приложение за сравнение на цените

Вицепремиерът Томислав Дончев и петролната асоциация
вчера са обсъдили пет различни предложения какво може да направи браншът, за да
държи по-ниски цените на горивата.
На въпрос дали обсъжданите с бранша мерки ще доведат до поевтиняване на горивата с над 4-5 стотинки, Дончев беше категоричен, че ще има дори и по-голям ефект. „Всички мерки, ако бъдат взети в пакет, би могло да има и по-голям ефект“, каза той по Nova.
Един от предложените варианти е да се създаде сайт или приложение, в който да се сравняват цените на горивата в различните градове и вериги, обясни Дончев. „На пръв поглед това изглежда чудесно и в редица държави има подобен модел“, добави вицепремиерът. По думите му обаче това е и страхотен инструмент, ако компаниите искат да си приравняват цените, затова Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) ще анализира предложението внимателно.
Дончев каза още, че мерките изискват законодателни промени или промени в наредба и притеснението му е, че често се случва в стремежа си да се реши един проблем, да се създаде друг.
Томислав Дончев обясни, че е факт, че България поддържа минимален акциз и не висока ставка ДДС. „Несериозно е да се каже дали веригите продават на свръхпечалба или на минимална. Държавата няма право да се меси в тези неща“, каза Дончев.
Според него пазарът на горива има дефекти и е много малък, ако цената на горивата у нас е по-ниска от редица други държави членки. „Не мисля, че една единствената компания контролира 80% от данъчно акцизни складове“, обясни вицепремиерът.
По думите му КЗК за трети пореден път в рамките на пет години започва секторен анализ на пазара на горива и ако открие дефекти или белези им отправя конкретни препоръки и може да им наложи много високи глоби.
Той обясни, че предложението на финансовия министър Владислав Горанов в касова бележка да има разбивка на акциз, ДДС и печалба е добра идея и ако се запише в нормативен текст, ще стане. По думите му трудност представлява това, че различните бензиностанции ползват различни икономически модели.