Държавата дължи 60 млн. лв. за компенсация на строители на „Струма“
Сумата ще бъде платена на изпълнителите на два лота заради ограничения на конкуренция при проведени търгове преди 9 години
Държавата ще трябва да плати над 60 млн. лв. като компенсации на изпълнители на лотове от магистрала „Струма“ заради допуснати грешки, ограничения на конкуренцията и промени в критериите при търгове, проведени преди 9 години. Информацията бе съобщена от „Капитал“, като изданието се позовава на информация от Управляващия орган на оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г.
Става въпрос за обществени поръчки, проведени през 2014 г. от Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП), която бе закрита през 2016 г. и прехвърлена към Агенция „Пътна инфраструктура“. НКСИП се явява възложител на търгове за строителство на лот 3.1 между Благоевград и Крупник, както и на лот 3.3 между Кресна и Сандански.
Припомняме, че лотът до Сандански бе завършен в края на 2018 г. Първоначалният срок за приключване на участъка между Благоевград и Крупник бе август 2019 г., но и до момента част от него е недовършена. В средата на 2019 г. бяха пуснати 7 км между Благоевград и кръговото преди тунел „Железница. През 2020 г. бяха завършени и още 2.7 км между тунела и Симитли.
И двата лота, заедно с тунел „Железница“, се финансират по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. Общата стойност на финансирането по договора за безвъзмездна финансова помощ е в размер на над 739.2 млн. лв., от които 628.3 млн. лв. от Кохезионен фонд на Европейския съюз и 110.8 млн. лв. национално съфинансиране.
От управляващия орган на ОПТТИ уточняват, че потвърдените корекции от съда остават за сметка на възложителя, т.е. АПИ. На практика това значи, че вместо тези поне 60 млн. лв. (сумата предстои да бъде финално потвърдена от съда) да бъдат платени от европейските фондове, те ще трябва да се компенсират от държавния бюджет.
Наложените корекции
Първият договор, с наложена най-голяма корекции в размер на над 37.2 млн. лв., е за лот 3.1 между Благоевград и Крупник. Изпълнител е обединение между „Грома холд“ (преди „Агромах“), „Европейски пътища“ (преди „Пътища Пловдив“). Малки дялове имат и „Хидрострой“ на Велико Желев и свързаната косвено с него „АБ“, пише медията. Стойността за строителство и проектиране е почти 155 млн. лв. без ДДС.
Наложената корекция е потвърдена с решение на Върховния административен съд, в което се посочват и причините – промяна в условията, като е намален критерият за опит, и то без да се удължи срокът за подаване на оферти. Също така са променени клаузи в застраховките по време на самата процедура. Променени са и изискванията за проектантски екипи, като на база на тях са отстранени 4 от общо 6 чуждестранни кандидати. Според ВАС така са нарушени европейски директиви, но и националният закон.
Вторият договор със санкции е за лот 3.3 между Кресна и Сандански. Изпълнител е обединение между фирмите „ГБС Инфраструктурно строителство“, „Пътстрой 92“, „Главболгарстрой“ и „Геострой“. Стойността на проекта е 234 млн. лв. без ДДС.
Първоначално е наложена корекция за 11.7 млн. лв. заради наличие на ограничителни критерии за подбор и изменение на оферта за участие по време на оценяването. Впоследствие обаче санкцията скача до над 27.5 млн. лв. заради незаконосъобразно изменение на документацията на търга, т.е. НКСИП е ограничил конкуренцията и е елиминирал неправомерно кандидати.
В тази поръчка 5 от девет кандидати в началото са чужди компании, но накрая са отворени ценовите оферти само на три български участници.
В съдебно решение от 30 май 2023 г. Административен съд - София-град (АССГ) се съгласява с управляващия орган, че е налице допълване на документацията за участие, като е въведено изискване по отношение на експерт от допълнителния проектантски екип, които са чуждестранни лица, да е вписан в Регистъра към Камарата на инженерите. Според съда липсата на обявяване от своя страна е довела и до нарушаване на принципите за публичност и прозрачност, равнопоставеност и недопускане на дискриминация, установени в ЗОП.
АССГ е отхвърлил жалбата на АПИ, че корекцията е незаслужена, но агенцията сега може да обжалва и пред Върховния административен съд, така че корекцията не е окончателна.
Припомняме, че водещите компании в обединенията – „Грома холд“ и „ГБС“ – през април тази година подписаха договори с АПИ за изграждането и на спорния лот 3.2 между Крупник и Кресна. Подписването на контрактите стана тихомълком и тайно, без да бъде обявявано от бившия служебен регионален министър Иван Шишков и предизвика протести на еколози и жители на Кресна. Те се притесняват, че така се предопределя трасето, избрано по времето на ГЕРБ, при което едното платно минава през дефилето, а другото – източно от него.