Египет иска обезщетение заради кризата в Суецкия канал
Заради щетите, нанесени от контейнеровоза, страната ще търси компенсация в размер на 1 млрд. долара
Египет може да търси компенсация от около 1 млрд. долара заради гигантския контейнеровоз, който блокира Суецкия канал за почти седмица и разтърси корабните пазари. Числото представлява груба оценка на загубите, свързани с транзитните такси, щетите по водния път по време на драгирането и спасяването, както и цената на оборудването и труда, заяви главният изпълнителен директор на Суецкия канал Осама Рабие късно в сряда пред местния телевизионен канал Sada Elbalad. Той не уточнява от кого ще се търси компенсацията.
Тази държава трябва да получи дължимото“, каза Рабие, добавяйки, че инцидентът накърнява репутацията на Египет.
400-метровият кораб Ever Given, собственост на японската Shoei Kisen Kaisha Ltd., заседна на 23 март в южната част на канала и беше освободен шест дни по-късно. Тайванската Evergreen Marine Corp., която отдава плавателния съд под наем, заяви в четвъртък, че не носи отговорност за закъсненията на товарите, които корабът е превозвал.
Почти няма шанс да бъдем търсени за изплащане на обезщетение", каза президентът на Evergreen Marine Ерик Сиси по време на брифинг в Тайпе.
Shoei Kisen ще обсъди обезщетението с оператора на канала, но засега ще се въздържи да дава подробности, според говорител на компанията.
В момента корабът и неговият товар се намират в Голямото горчиво езеро (Great Bitter Lake). Там той могат да бъдат задържани, ако въпросът с обезщетението не се реши и се стигне до съд, но такъв сценарий е малко вероятен, според Рабие. Представителят на Evergreen в Египет Мохамед Бахаа заяви, че се съмнява, че ще има някакъв финансов спор между неговата компания и оператора на канала.
„За 40 години не е възниквал спор между управата на канала (SCA) и Evergreen“, каза той в интервю. „Всички ние спазваме всички правила на SCA.“