Електронното управление ще спести 1.5 млрд. лв. от бюджета
Оптимизацията води до нов начин на работа на администрацията, заяви Антон Герундов
Електронизирането на услугите ще спести около 1.5 млрд. лв. на държавата и публичния сектор годишно според разчет на Министерски съвет. Това заяви Антон Герунов, началник на политическия кабинет на министъра на вътрешните работи Румяна Бъчварова в интервю за Kmeta.bg.
“На хората няма да им се налага да хабят тонове хартия, да се разкарват до различни звена и да хабят пари за транспорт, да плащат за различни услуги, да вкарват данните си двукратно, защото някои звена изискват една и съща информация”, коментира Герунов.
Според него обаче е ключов въпросът за сигурността. Гражданите трябва да са убедени, че данните им няма да попаднат в нечии ръце и да послужат за злоупотреба.
„Очаква се приемането на Закон за електронна идентификация да бъде приет до края на март. В една от комисиите в Народното събрание той вече е одобрен на второ четене. На този етап централната администрация предлага едва 350 електронни услуги от общо около 3000. 600 звена предлагат административни услуги и разбирате, че процентът на електронизираните е сравнително малък, около 13-15. Не е нужно обаче всички 3000 услуги да бъдат предоставяни и електронно“, заяви Антон Герундов.
По думите му, трябва да бъдат автоматизирани приоритетните услуги, тоест тези, които гражданите и бизнесът ползват най-често - подаване на данъчни декларации, на коригиращи декларации, заявления за издаване на лични документи, на паспорти, заявления за регистрация на МПС.
„Не искаме просто да пренесем хартиената бюрокрация онлайн, а първо да подобрим начина на извършване на услугата, да съкратим времето за това, да я направим възможно най-достъпна и след това да електронизираме нейна „подобрена версия“, посочи още той. И добави, че оптимизацията води до нов начин на работа на администрацията.