Задава се най-голямата заплаха срещу рекламната империя на Google

Още преди края на годината ЕС ще отвори нов и масивен антитръстов фронт срещу американския гигант

Задава се най-голямата заплаха срещу рекламната империя на Google

Снимка: Unsplash

2759 ~ 2 мин. четене
Автор: Economic.bg

Google може да се изправи пред най-голямата регулаторна заплаха в своята история съвсем скоро, предава Reuters. Източници на медията твърдят, че антитръстовите органи на Европейския съюз ще започнат официално разследване на доходоносния бизнес с дигитална реклама на компанията преди края на годината. Това ще отбележи нов фронт в антитръстовите сблъсъци между Брюксел и компанията от Менло Парк.

През последното десетилетие Google си навлече финансови глоби за 9.8 млрд. евро в ЕС. Те бяха свързани с блокирането на конкурентите в онлайн пазаруването, смартфоните с Android и онлайн рекламата.

Бъдещото разследване ще се съсредоточи върху позицията на Google спрямо рекламодатели, издатели, посредници и конкуренти, посочва един от източниците. В подкрепа на думи се той напомня за по-задълбочения контрол по темата от страна на френската антитръстова агенция, приключил миналата седмица.

Google е реализирала 147 млрд. долара приходи от онлайн реклами през миналата година, повече от която и да е друга компания в света. Рекламите в нейните канали, включително търсачката, YouTube и Gmail, представляват основната част от продажбите и печалбите. Около 16% от приходите идват от дисплейния или мрежовия бизнес, в рамките на който други медийни компании всъщност използват платформата на Google за продажба на реклами. И двете направления са под прицел.

Министерството на правосъдието на САЩ пък милата година стартира дело срещу Google за злоупотреба с господството си при рекламите в мрежата за търсене. Миналата седмица Франция постигна договорка на стойност 268 млн. долара с компанията, в рамките на която има и други ангажименти, свързани с мрежовия бизнес. Гигантът също така е задължен да работи в тясно сътрудничество с британския регулатор по конкуренцията във връзка с предстоящи софтуерни промени като част от споразумение, постигнато дни по-късно.

По всичко личи, че примката около врата на американския гигант се затяга.

Ново разследване в ЕС може да се окаже насочено към цялата рекламна империя на Google. Пазарният изследовател eMarketer прогнозира, че тази година компанията ще привлече 27% от глобалните разходи за онлайн реклама.

Въпреки че на пръв поглед цифрите не изглеждат монополистични, рекламодателите и конкурентите твърдят, че различният софтуер на Google играе роля в толкова много аспекти на пазара, че е невъзможно компанията да бъде заобиколена. Те казват, че Google се възползва от зависимостта на купувачите, продавачите и посредниците, за да извлича високи такси от всички страни и да блокира опитите за съперничество.

Подкрепи Economic.bg