Горещият картоф с пътната поддръжка остава при президента
„Продължаваме промяната“ обвини ГЕРБ и ДПС, че спират решението на проблема, докато пътните фирми ще търсят диалог със служебното правителство
„Един горещ картоф остава при президента и служебното правителство“, заяви председателят на регионалната комисия в парламента и депутат от „Продължаваме промяната“ Настимир Ананиев. Той коментира трите провалени заседания, на които трябваше да бъде решен въпросът с пътното поддържане в страната.
В сряда стана ясно, че поддръжката на републиканските пътища след 2 месеца няма да може да се осъществява заради срока, заложен в решение на Народното събрание от април, благодарение на което Агенция „Пътна инфраструктура“ се разплати с фирмите за дейности отпреди 2 години. Той предвижда до 30 септември действащите договори на фирмите да бъдат прекратени. До този срок Пътната агенция трябваше да е избрала новите изпълнители, след проведени обществени поръчки, които стартира в края на април. В края на юни обаче поръчките бяха прекратени.
Управляващите осъзнаха едва преди дни, че ситуацията е критична. Последва сблъсък между Министерския съвет и регионалния министър Гроздан Караджов с взаимни обвинения.
Така се стигна и до поредицата извънредни заседания на регионалната комисия. Целта, по думите на Ананиев, бе държавата да се разплати с „коректните“ фирми, за които докладът на междуведомствена група посочва, че няма проблем със заданията. За останалите, за които е посочено, че по договорите за текущ ремонт и поддръжка са извършвали основни ремонти, Ананиев заяви, че ДНСК трябва да провери свършеното. Заседанието в сряда обаче се провали поради липса на кворум. Депутатите на ГЕРБ и ДПС не присъстваха.
В четвъртък и петък Ананиев насрочи нови заседания, като вече бе предвидено да бъде променено решението на НС от и срокът, в който договорите на пътните фирми изтичат, да бъде променен от 30 септември на 30 ноември. Заседанията обаче отново се провалиха заради отсъствието на депутати на ГЕРБ и ДПС.
От ГЕРБ отговориха на обвиненията. Бившият регионален министър Николай Нанков заяви пред медии, че управляващите са забъркали "каша" в сектора още с решението на НС от април. Според тях, то е противоконституционно. Нанков напомни, че Конституционния съд е сезиран по темата. По думите му и докладът на междуведомствената група с представителите на Министерство на финансите и МРРБ, все още не е подписан. Заради това не може да се взимат решения за разплащане на една част от фирмите на база на него.
От доклада, който Ананиев се опитва да приеме, става ясно, че за едни фирми могат да се платят едни пари, а за други не. Това си е проба корупция", коментира Александър Ненков.
Междувременно пътноподдържащите фирми обявиха в петък, че спират протестите и че ще търсят диалог със служебното правителство.
ГЕРБ и ДПС решиха, че няма смисъл да се идва на Комисия. Пътните фирми щели да разговарят със служебен кабинет. Не виждам как срокът ще бъде променен от служебен кабинет. Това е тежко политическо лицемерие от ГЕРБ, ДПС и Камарата на пътищарите. Опитвахме се да направим всичко възможно, но без желанието на другите политически сили няма как да стане", заяви Ананиев на днешния брифинг в Народното събрание.
По думите му доклад на Държавна агенция „Национална сигурност“ ясно описва фактологията и казва, че ако срокът не бъде удължен, има риск за сектора и пътната безопасност в страната.
Служебният кабинет се поставя в трудна ситуация да търси решения с аварийни плащания. Така казусът няма да се изчисти. Напрежението ще е за следващия регионален министър. Прекратяването на поръчките от АПИ ни поставя в зависимост да работим с текущите фирми. Дано поне служебното правителство стартира нови поръчки", коментира Анананиев.
Йордан Терзийски (ПП) посочи, че на първо място вината за ситуацията е в Министерство на регионалното развитие, защото обществените поръчки за избор на нови изпълните са се забавили прекалено много и са били направени така, че да бъдат прекратени.
Прикриват се определени зависимости и това е в ущърб на българските граждани. Няма да има поддръжка след 30 септември. Политическите игри са едно, но когато става въпрос за пътна безопасност, трябва да се постъпва отговорно", заяви Терзийски.
Депутатите от "Продължаваме промяната" призоваха народните представители да постъпят отговорно и в петъчното, последно заседание на парламента, да приемат индексацията на строителните договори на две четения. Тя вече мина на първо четене в Регионалната комисия. На днешното пленарно заседание обаче вместо първа точка, индексацията бе изместена. Промяната в дневния ред бе по предложение на ГЕРБ и бе приета от народните представители.