Управляващи и опозиция се обединиха за по-високите цени на строителите
Индексацията не е фиксирана, а ще зависи от инфлацията и решението на Министерския съвет

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Индексацията на строителните договори бе задвижена, след като на днешното си заседание Комисията по регионално развитие в парламента прие на първо четене промени в Закона за обществени поръчки. Ако цялата процедура по приемането им се случи, те ще позволят на Агенция "Пътна инфраструктура" да увеличи цените по вече сключените договори с фирмите изпълнители. С колко обаче ще поскъпнат дейностите не е ясно, защото методиката трябва да бъде определена и приета от Министерския съвет.
Припомняме, че законопроектът бе входиран от председателя на Регионалната комисия в парламента Настимир Ананиев и двама депутати (Богомил Петков и Юлия Иванова) от „Продължаваме промяната“. Предвижда се всички договори или рамкови споразумения, сключени след проведена обществена поръчка, да могат да се индексират. Така ако цените на основни стоки и материали, които формират стойността на даден договор, се покачват заради инфлацията, то индексацията ще се извършва „съгласно методика, одобрена с акт на Министерския съвет“.
Законопроектът бе единодушно приет от всички в комисията. Дори опозицията, в лицето на ГЕРБ, посочи, че така ще бъдат решени проблемите на строителните фирми, но и на общините, които са възложители на проекти, финансирани по европейски програми.
Не трябва да се фокусираме само върху компаниите. Имаме български общини със сключени договори, проведени процедури, но строителите не искат да подписват договорите, защото цените им вече не са актуални", коментира Николай Нанков (ГЕРБ).
Борислав Гуцанов (БСП) заяви, че е важно индексацията да бъде приета, не само заради риска от загуба на европейски средства, но и защото това е естествения ход на нещата.
За да може този отрасъл да върви напред, ние ще я подкрепим", заяви Гуцанов по време на обсъждането на законопроекта.
Управляващи и опозиция си размениха взаимни обвинения защо вдигането на цените на договорите не се случи преди месец и половина. Припомняме, че тогава промените бяха отхвърлени при гласуването в зала. Веднага след това Камара на строителите заплаши с неизпълнение на договори за милиарди лева. Строителният бранш излезе с позиция, в която настояваше кабинетът да приеме методика за индексиране, за да не е нужно темата да се гледа отново в Народното събрание.
За разлика от дебатите, проведени в комисията тогава, сега народните представители не обсъждаха с колко точно ще скочат цените на договорите на строителите. Методика, изготвена от регионалното ведомство, предвиждаше те да скочат с 15%. Не стана ясно и откъде ще дойдат парите за индексирането на договорите.
По време на днешното заседание на комисията, депутати от ГЕРБ и БСП на няколко пъти коментираха и темата с застрашеното пътноподдържане в страната и обявените протести от пътните фирми. Николай Нанков заяви, че при решението на НС от 20 април не е трябвало да бъде залаган краен срок за прекратяване на договорите на пътноподдържащите фирми. Борислав Гуцанов призова председателят на Комисията Настимир Ананиев да предприеме действия по въпроса. Същият призив отправи и зам.-регионалният министър Ивайло Стайков.
Инженерингът
На днешното заседание Комисията прие на първо четене и промени в ЗОП, ограничаващи т.нар. инженеринг. Законопроектът бе входиран от народни представители от „Демократична България“ и „Продължаваме промяната“.
Промените бяха приети с 8 гласа - "за", 5 - "против" и 1 въздържал се.
При обсъждането на законопроекта, депутатите от ГЕРБ признаха, че процедурата трябва да бъде прецезирана, но критикуваха внесените промени. Според тях единствено чрез инженеринг, реализацията на големите инфраструктурни проекти се случва по-бързо.
Законопроектът все едно е писан от IT специалист. Използвана е хаотична терминология, като концепция също е сбъркан. Солидарен съм, че трябва да има промени, но тези са абсурдни", заяви Младен Шишков (ГЕРБ).
Позицията си изказаха представителите на Камара на строителите в България, както и архитекти и проектанти. Председателят на КСБ Илиян Терзиев заяви, че трябва да се имат предвид не само лошите примери за инженеринг, но и добрите.
В строителния бранш половината от средствата, които идват, са публични, а другата половина – частни. Защо в частния бизнес всичко се получава прекрасно, а с държавата – не? Трябва да си подредим къщичката, но нека не се подхожда така, че всичко е лошо", коментира Терзиев.
Според арх. Милков (Камара на архитектите) инженерингът не е начин за по-бързо реализиране на проекта. Той поиска инженерингът да бъде ограничен и да се прилага при определени случаи, а не в целия инвестиционен процес. Главният секретар на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране Антоний Чипев заяви, че трябва да се търси диференциран подход.
Ние не го отричаме напълно. Той трябва да важи за уникални обекти и при бедствия и аварии, когато трябва да се реагира изключително бързо", заяви Чипев.