След два месеца пътищата в страната остават без поддръжка
Пътните строители излизат на протести в цялата страна с искане в оставащите дни на Народното събрание да бъдат решени проблемите им

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Пътната поддръжка в страната може да бъде блокирана след 30 септември, алармира Българска браншова камара "Пътища". Пътните строители излизат на протести в цялата страна с искане правителството в оставка да намери решение на проблема.
Решението на Народното събрание от 20 април, благодарение на което фирмите получиха първите 655 млн. лв. за извършени дейности от миналите две години, всъщност ще се окаже проблем за поддръжката на пътищата в страната. То предвижда в срок до 30 септември пътните строители да изпълнят възложените им ремонти, след което договорите им да бъдат прекратени. До този срок Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) трябваше да избере нови изпълнители, но поръчките бяха прекратени в края на юни. и както Economic.bg писа това поставя под въпрос поддръжката на пътищата в страната. След 30 септември обаче не е ясно дали ще има действащо Народно събрание, което да се произнесе по въпроса.
За да се излезе от патовата ситуация, Камара "Пътища" предлага в оставащите дни сегашното Народно събрание да промени решението си от 20 април. Пътните строителите искат Министерският съвет, Министерството на регионалното развитие и АПИ отново да имат правомощия да решават проблема, за да може действията на евентуално следващо служебно правителство да не бъдат блокирани. Въпросните институции в момента не могат да удължат действащите споразумения, нито да възлагат нови, защото ще нарушат решението на НС.
Ние се обръщаме към всички народни представители със съвест, да направят всичко възможно в рамките на оставащите дни на Народното събрание, решението да бъде променено и правомощията да се върнат в Министерски съвет, МРРБ и АПИ", заяви Стефан Чайков, председател на Камара "Пътища".
По неговите думи в момента държавата не се разплаща със строителите. Според решението на НС от 20 април, оставащите 50% от претенциите им, възлизащи на общо 1.2 млрд. лв., трябва да бъдат изплатени след доклад на междуведомствената група на МРРБ и Министерство на финансите и след решение на Регионалната комисия в парламента. Докладът обаче показа, че голям процент от извършените дейности по договорите за текущ ремонт и поддръжка всъщност представляват основни ремонти. Това даде основание на премиера в оставка Кирил Петков и на финансовия министър Асен Василев да обявят обектите за незаконни.
В същото време обаче излезе становище на ДНСК, което казва, че "студеното рециклиране" всъщност е технология, използвана в текущи ремонти, а не в основни. Така се получава противоречие между доклада на междуведомствената група и становището на ДНСК.
Строителният контрол все още е оглавяван от назначение на регионалният министър в оставка Гроздан Караджов, който влезе в открит спор с премиера заради поискани 3.9 млрд. лв. Парите трябваше да подсигурят пътната поддръжка, строителството на големи инфраструктурни обекти, но Петков заяви, че Караджов всъщност иска да продължи старите, корупционни практики и без основание да плаща големи пари на "корумпирани фирми". Това стана причина и за разрива в отношенията между коалиционните партньори "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ".
Ако студеното рециклиране бъде признато като техника за текущ ремонт в доклада на междуведомствената група, това означава, че 97% от дейностите ще трябва да бъдат разплатени на фирмите", посочи Чайков.
Преди дни пък стана ясно, че новият зам.-регионален министър, назначен от Петков, е уверил фирмите, че ще получат парите си за "безспорно" извършени текущи ремонти.
Според Чайков обаче тези обещания са били напразни, а заседание на Комисията по регионално развитие към парламента миналата седмица, което е трябвало да гледа доклада и да вземе решение за парите, е било еднолично отменено от председателят Настимир Ананиев. Според Чайков заседанието е било отменено, защото управляващите не могат да обяснят разминаването между доклада на междуведомствената група и становището на ДНСК.
Днес също има комисия, но точката за разплащането липсва", заяви Чайков.
Според Камара "Пътища" въпреки доклада на междуведомствената група в момента АПИ продължава да възлага на фирмите дейности по старите договори за текущ ремонт. Те са принудени да ги изпълняват, защото в против случай може да бъдат санкционирани. В същото време пътните фирми се притесняват, че след време и друга институция може да каже, че дейностите им са незаконни и да постави под въпрос разплащането на сумите.
Още утре премиерът да пусне заповед и да прекрати дейностите по старите договори. Ще го приемем с удоволствие. Ако договорите са толкова незаконни, защо продължават да ни възлагат дейности по същите договори?", попита Чайков.
Той твърди държавата дължи на строителите още 720 млн. лв. за изпълнени дейности през последните две години. Чайков посочи, че 3 хил. км пътища, или 278 обекта в момента се рушат. Това са обектите, които бяха замразени миналата година и които, според решението на НС от тази година, трябваше да бъдат продължени и да бъдат ремонтирани до 30 септември. Според Чайков по тях не се работи и нищо не е плащано, защото не е ясно дали са законни или незаконни.
Наясно сме, че финансовото министерство няма желание и политическа воля да извърши разплащането", посочи Чайков.
Индексацията
По отношение на индексацията, Камара "Пътища" заяви, че тя е закъсняла вече. Тя може да стане възможна с промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП), които ще се гледат на днешното заседание на Регионалната комисия в парламента.
Индексацията е от ключово значение, защото са поставени под заплаха неусвояването на 10 млрд. лв. европейски средства. От миналата година заради покачването на цените работата по ключови инфраструктурни проекти е спряна", заяви Чайков.
Припомняме, че индексацията вече веднъж бе отхвърлена от депутатите и тогава регионалният министър в оставка Гроздан Караджов заяви, че са заплашени европейски проекти на стойност 4 млрд. лв. Тогава бе изготвена методика от МРРБ, която предвиждаше цените по действащите договори да бъдат увеличени с 15%. Не е ясно при внесеният законопроект от "Продължаваме промяната" какъв ще е процентът на увеличението.
Ние ще треперим дали в петък, когато е последният работен ден на парламента, ще минат на две четения промените в ЗОП", коментира Чайков.
Според него през последните 7 месеца държавата е останала без визия за развитието на инфраструктурата. Протестите на Камарата започват от сряда. Ще бъдат затворени 20 ключови пътни артерии в страната за 1 час.
Протестът пред Народното събрание ще е целодневен", каза Чайков.
В протестите ще се включат Камара на строителите в България, както и синдикалните организации в строителството.