Управляващите променят „инженеринга“ в строителството
Според вносителите на законопроекта този метод за строителство на инфраструктурни обекти крие корупционни рискове и оскъпява проектите с до 40%
Спорната процедура на инженеринг, която събира в себе си и проектирането на инфраструктурните обекти, и строителството, може да бъде ограничена. Народни представители от „Демократична България“ и „Продължаваме промяната“ са внесли промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП), които дори вече са разпределени на две комисии – Регионалната и Правната.
В мотивите към законопроекта се посочва, че инженерингът е "корупционен" метод, а строителството, изпълнено по този начин, е със "съмнително качество, спорна сигурност и несъразмерно високи цени".
Накратко: с инженеринга отпада една процедура от процеса по изграждането на даден инфраструктурен обект – изборът на изпълнител за проектиране и надзор на проекта. Това става ангажимент на строителя, който обаче има мотив да избере архитекти и проектанти на по-ниска цена, което обаче е предпоставка за по-ниско качество на изпълнението.
Вносителите посочват, че с техните промени, освен че ще намалеят случаите на процедури на инженеринг, се променя и самото понятие. „Инженеринг“ вече ще означава комплексна услуга при строителния и инвестиционен процес, осъвместяваща извършването на проучвателния и/или проектни дейности по една или повече части на устройствените планове и инвестиционните проекти, заедно с изграждането на строежа от началото до края на строителния процес, включително изпълнението на всички видове инсталационно оборудване и окончателно завършване на площадката в границите на парцала до предаване на строежа на възложителя.
Народните представителите от двете управляващи партии предлагат при строителство на инженеринг изпълнителят да изготвя от името и за сметка на възложителя подробен устройствен план, инвестиционен проект и да се снабди с разрешение за строеж.
За строежи, които не се изпълняват чрез инженеринг, задължително да се провеждат отделни конкурси или търгове за проектиране, за надзор и за строителство, като контролният инженер по част „Конструкции“ да се избира от възложителя.
В законопроекта се посочва, че строителството при условия на инженеринг може да се допуска само в следните случаи:
- При изграждане на национални обекти, за които в България не са налични познания и опит за тяхното проектиране и технология за изпълнение;
- При изграждането на общински обекти от 3-та, 4-та, 5-та и 6-та категории, съгласно ЗУТ, финансирани по европейски програми или от общински бюджети, със срок на изпълнение до една календарна година и строителна стойност до 120 хил. лв. без ДДС;
- При израждане или възстановяване на обекти, повредени от природни бедствия, аварии или други форсмажорни обстоятелства.
Какви са мотивите на вносителите
Сега инженерингът се отличава с осъвместяване на проектиране и изпълнението на строежите под егидата на строителните фирми, спечелили обществените поръчки. Това обаче, според вносителите, не е в защита на обществения интерес, защото се създава финансова зависимост между проектанта и строителния надзор от строителя. Така строителството протича в условията на остър конфликт на интереси, който се толерира от държавните институции и общините, поради големите възможности за реализация на корупционни схеми, пише в проектозаконът.
Заради зависимост решенията на проектантите не са в интерес на качеството и сигурността на строежа, а са с чисто комерсиален характер, задоволяващ икономическия интерес на строителя и политическите фактори, които са лобирали за спечелване на съответната обществена поръчка."
Проблем, според вносителите, е и лошото качество на строежите и завишените цени. Често срещана практика е по време на строителството, заложените в обществената поръчка материали да се заменят с по-некачествени, но по-евтини. Така се променят количествата и параметрите на обектите, а целта е – по-голяма печалба за строителя. Според народните представители, най-използваната за тази цел схема е чрез т.нар. „непредвидени“ работи или количества, чиито обем и цена са много относителни и трудно определими.
И още – строежите, изпълнени с осъвместяване на проектирането и строителството, са поне с 30 – 40% по-скъпи от тези, изпълнени чрез осигурена финансова независимост на проектант и строител.
Поради корупционни практики, съпътстващи българския инженеринг, цената на обектите се увеличава допълнително с още 10 – 40% от тяхната стойност."
Припомняме, че подобни промени предлагаше и бившият регионален министър Виолета Комитова през октомври миналата година. Камарата на строителите в България реагира остро на заклеймяването на инженеринга.