Строителите на магистрали се притесняват за работата си

Според Камарата процесът на разплащане по проектите е спрял, както и работата по търговете

Строителите на магистрали се притесняват за работата си

Снимка: Красимир Свраков

2444 ~ 4 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Камарата на строителите в България (КСБ) осъжда коментарите на служебния регионален министър Виолета Комитова във връзка с разкритите от нея порочни практики да се плащат авансово стотици милиони на фирми. Те също така не са съгласи със "заклеймяването" на инженеринга като престъпна дейност.

Големите строители са недоволни, че са сравнени с крадци и заявяват, че почти няма проект, в който да няма осигурен аванс.

"Въздържахме се да се намесваме в тази политически сложна ситуация, но бяхме въвлечени в нея от служебното правителство", коментира Валентин Николов, изпълнителен директор на КСБ.

Трябва да попитаме МРРБ и АПИ има ли обекти, за които цялата сума ще бъде платена, когато бъдат завършени и не са дадени аванси. Има такива обекти, но за тях не се говори“, коментира инж. Илиян Терзиев, председател на УС на КСБ.

По данни на Камарата държавата дължи около 1 млрд. лв. на строителните фирми. От тях актувани и одобрени от възложителите са близо 700 млн. лв. По тях компаниите дължат ДДС до 5 дни, т.е. внасят тези пари в бюджета, а в същото време плащанията от страна на държавата към фирмите са забавени с над година, обясни Терзиев. Той допълни, че именно заради това около 300 млн. лв. по вече извършени строително-монтажни дейности не се актуват от фирмите и не се фактурират като такива. От Камарата коментираха, че забавените плащания водят до междуфирмена задлъжнялост, защото компаниите няма как да не платят ДДС или заплати на работниците си.

Според Камарата процесът на плащане на пари по проектите е спрял, както и работата по търговете. Не могат да си обяснят защо не се плаща и няма актуване. Поискали са среша с новия председател на АПИ, но по думите им, до момента няма никаква реакция.

Все едно не съществуваме“, коментира Николов.

Малко след пресконференцията на КСБ финансовият министър Асен Василев коментира промяната в начина на плащане за строителите. "По „Хемус“ например е платено за 71% от цената на цялата работа, а са завършени едва 5% от нея", каза Василев. Според него оставените в АПИ около 100 млн. лв. са напълно достатъчни за безпроблемните разплащания със строителите за работата им по магистралата. "Това е презастраховка, която поред мен не трябваше да се прави, но.."

От Камарата много са се обидили, че Комитова сравнява инженерингът с престъпна дейност. Също така тя нарече "роби" наетите от фирмите, които са получили големи авансови плащания, защото има риск фирмите да не платят на работниците и да спрат строителството.

Не сме собственост на никой. Не сме роби. Около 250 хил. души искат да оставят история зад гърба си“, коментира Николов.

„Искаме всеки, който участва в целия инвестиционен процес, да носи отговорността си. Няма значение кой е на власт, искаме да има правила и отговорност“, заяви Терзиев.

От Камарата изразиха притеснение, че забавените проекти може да повлияят на бързото усвояване на европейските средства по различни проекти.

Ин-хаус процедурите са метод това да става бързо и навреме, смятат от КСБ.

Очакват се между 7-8 млрд. лв. годишно да получаваме по европейски програми, но с какъв капацитет и обществен ресурс ще ги усвоим?“, попита Терзиев, обяснявайки, че в по-малките общини има само по един архитект в пенсионна възраст, който трябва да движи проектите.

Прехвърлените средства от „Хемус“ застрашават целия инвестиционен проект, смята Камарата и задава въпрос защо се налага такова прехвърляне, ако събираемостта на данъците е подобрена, както е коментирал финансовият служебен министър.

По отношение на задочния спор, който се водеше между „Автомагистрали“ и Комитова, представителите на Камарата заявяват, че всички пари са в сметка към БНБ и само МРРБ може да се разпорежда с тях. До момента не са направени никакви плащания по извършена работа по „Хемус“.

От Камарата категорично отрекоха обвиненията на Комитова, че по метода „инженеринг“ се надписват сметки. Терзиев заяви, че под финалния документ се подписват много хора и няма как да има манипулация на количествата на материалите, използвани при обектите. Притеснението, което Комитова изрази за изтичащите срокове по проекти, без реално да имат разрешително за строеж, от Камарата защитиха с възможността сроковете да бъдат удължавани. Няма опасност и държавният бюджет да бъде ощетен.

Инженерингът не е метод за кражби, а нормална световна практика. Вместо да започнем да го разбираме, ние го отричаме“, коментира Николов.

Камарата изрази притеснение, че икономиката е неустойчива, а бизнесът им крехък. Искат да работят в законова и прогнозируема среда, особено след повишението на цените на материалите, които застрашават инвестиционния процес.

Припомняме, че това не е първият път, в който от Камарата на строителите осъждат поведението на Комитова. Преди седмици те обявиха, че строителният бранш е в колапс, а министърът отговори, че някои фирми са се чувствали сигурни при друг министър, а не при новия. Тогава от ведомството посочиха, че актуването на строително-монтажните работи е редовно и че няма спирани проекти.

Подкрепи Economic.bg