Херберт Диес беше свален от директорския пост във Volkswagen
Синдикалните лидери в Борда на директорите отдавна недоволстват срещу управлението на германеца
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Херберт Диес, архитектът на многомилиарднaта амбиция на германския автомобилен производител към електрическите превозни средства, ще напусне компанията в рамките на седмици. Той беше принудително махнат от синдикалните лидери и акционерите, съобщава Financial Times.
63-годишният германец, който пое поста в годините след скандала с емисиите на VW („Дизелгейт“), ще бъде заменен от главния изпълнителен директор на Porsche и бивш мениджър на VW Оливър Блуме от началото на септември. Неговото напускане следва гласуване в Надзорния съвет на VW, който се контролира от крехък съюз на представители на работниците и провинция Долна Саксония, вторият по големина акционер в компанията.
20-местният Борд на директорите, който включва представители на основните акционери на VW и семейство Porsche-Piëch, е гласувал единодушно за смяната на Диес, според двама души, запознати пряко с въпроса.
Диес си беше поставил за мисия да настигне Tesla и да стане най-големият производител на електрически автомобили в света до средата на десетилетието. Той ръководи пускането на пазара на първите специално създадени електрически автомобили на VW и се ангажира да похарчи 52 милиарда евро за разработване на модели, захранвани с батерии, като същевременно наложи големи съкращения на разходите.
Но мандатът му беше помрачен от многократни сблъсъци с мощния германски работнически съюз на VW, който представлява повечето от неговите 300 000 работници в страната и заема 10 от 20-те места в Надзорния съвет на компанията. Миналата година Диес предизвика възмущението на профсъюзите, след като в частен разговор заяви, че VW има 30 000 излишни служители в Германия.
Ръководителят на работническия съюз на VW Даниела Кавало каза, че групата иска да гарантира, че „сигурността на работните места и рентабилността остават еднакво важни корпоративни цели през следващите години“.
„Нашият фокус като организация на служители е ясен: всички наши колеги трябва да бъдат включени. Днешните решения отдават почит на това.“
Съобщението на VW идва само часове след като Диес публикува ваканционно съобщение до работниците, които започват лятната си ваканция.
„Много съм доволен от нашето представяне… Не се съмнявам, че ще наберем допълнителна инерция през следващите месеци“, написа той, добавяйки, че продажбите са били засегнати от недостиг на полупроводници и други затруднения.
Въпреки това неговият стил на управление и склонността му да представя VW в по-неблагоприятна позиция спрямо лидера на пазара на електрически коли Tesla, който е построил завод в близкия Бранденбург, са постоянно критикувани от представителите на работниците.
В интервю миналия ноември Кавало също критикува Диес за проблеми с програмата за разработка на софтуера на VW, както и скорошното лошо представяне в Китай – неговият най-голям и най-печеливш пазар.
Диес ръководеше обединяването на различни софтуерни екипи на VW Group в компания, наречена Cariad, но звеното беше измъчвано от забавяния и надхвърли бюджета си.
„Cariad вероятно е донесъл твърде много проблеми и предизвикателства за VW Group и отделните марки“, каза Фердинанд Дуденхьофер, директор на Центъра за автомобилни изследвания на CAR в Дуисбург. „Пропуснатите стартове на производството и софтуерните проблеми струват много пари.“
Диес, бивш ръководител на BMW, ще бъде заменен от Блуме, който е роден близо до централата на VW във Волфсбург. Новият шеф е прекарал професионалния си живот в групата, последно като ръководител на марката Porsche.
Блуме, който ще остане главен изпълнителен директор на Porsche, след като поеме поста на Диес, ръководи разработването и пускането на пазара на електрическия модел Taycan, който изпревари класическия 911 по продажби.
„Моят фокус ще бъде върху клиентите, марките и продуктите“, каза той. „Човешкият компонент винаги е на преден план за мен. Екипният дух, честността и страстта са от съществено значение за успеха.“