Интервю | IFS сертификацията е обективна оценка за работата на един бизнес с храни
Като IFS сертифициран търговец МЕТРО България има конкурентно предимство на пазара
Добрина Марчева, QA мениджър в МЕТРО България:

© ECONOMIC.BG / МЕТРО
Добрина Марчева е неизменна част от екипа на МЕТРО България вече над 14 години. Днес тя е QA (Quality Assurance) мениджър в компанията, като следи дали предлаганите стоки отговарят на изискванията за качество. С г-жа Марчева разговаряхме именно по темата качество, за ангажиментите на компанията да предлага качествени продукти и за ползите, които IFS сертификацията дава.
Г-жо Марчева, въпросът за качеството и безопасността на храните е винаги актуален и на дневен ред. Но защо IFS сертификатите са важни и как по-точно подобряват качеството и контрола на храните в търговската мрежа?
IFS сертификацията е доброволна. Тя демонстрира ангажираност на производителя или търговеца да прилага най-добрите практики в осигуряването на качеството и безопасността на храните, като се прилагат много по-строги правила за контрол в сравнение със законовите изисквания.
IFS сертификация помага на търговец на едро като нас да поддържа високо ниво на качеството чрез налагане на еднакви стандарти за всички доставчици и производители по веригата на доставки, увеличава доверието на клиентите, осигурява надеждна проследимост и прозрачност на продуктите и процесите, насърчава иновации и устойчиви практики.
МЕТРО повече от 15 години поддържа висок стандарт, като е сертифициран търговец по IFS. Но може ли да обясните с конкретни примери как допринася този сертификат за компанията, защото вероятно процедурата по получаването му е свързана с допълнителни разходи, регулации?
Гордеем се, че сме първият и все още единствен в страната търговец на едро с верига от магазини, сертифициран на високо ниво по IFS стандарт. Всеки наш обект преминава на годишна база одит от независима международна организация с висококвалифицирани одитори. Извървяхме дълъг път, за да установим трайна и устойчива култура сред служителите ни за високите стандарти на работа. Демонстрираме пред партньорите си прилагане на същите изисквания, които поставяме и пред тях. Управляваме рисковете ефективно. Това ни помага да бъдем надежден партньор на нашите професионални клиенти.
Тази сертификация засяга и партньорите на МЕТРО по веригата на доставки. Какви са допълнителните изисквания към производители и доставчици, които вие им поставяте във връзка с IFS, и има ли ползи за тях?
Така е. Всички наши доставчици на храни собствена Метро марка трябва да притежават също сертификация по IFS или друг подобен стандарт, признат от GFSI – Глобалната Инициатива за Безопасност на Храните. Въпреки че изискванията може да изглеждат предизвикателни, те носят значителни ползи както за бизнеса, така и за крайния потребител. Производителите подобряват безопасността и качество на продуктите с поддържане на постоянно високи стандарти и практики, демонстрират съответствие със законовите изисквания, подобряват своята вътрешна комуникация, култура и работна дисциплина,
Дава ли притежанието на IFC сертификат конкурентно предимство на пазара и как точно?
Поддържането на ясни и устойчиви правила за работа, подобрява ефективността си и намалява разходите. Сертифицираният бизнес е много по-конкурентен и надежден, увеличава доверието на клиентите си, създава добра бизнес репутация, отварят се врати към нови пазари в глобален мащаб.
Каква е практиката в чужбина – там сертификацията на търговците на хранителни стоки по-широка практика ли е? Всъщност има ли в България много търговци, които да са сертифицирани по IFS?
В чужбина сертификацията по стандарти като IFS е широко разпространена и се смята за задължителна практика за компаниите, които искат да работят с международни търговски вериги, дистрибутори и производители. Това се отнася не само за хранителни продукти, но и за опаковки и други услуги, свързани с производството.
IFS е стандарт, прилаган в над 100 държави. В Европа, особено в страни като Германия, Франция, Италия и Испания, където средата е изключително конкурентна, той е почти задължителен за компании, които искат да работят с големи търговци.
Потребителите в развитите икономики очакват високи нива на безопасност и качество на храните, което подтиква компаниите да сертифицират процесите си.
В България IFS се прилага основно от производителите, които работят с големи локални или международни клиенти. Малко са сертифицираните търговци и дистрибутори, а МЕТРО България, както казах, е единственият IFS сертифициран търговец на едро у нас с верига от магазини.
Има ли връзка сертификатът с устойчивостта на компанията?
IFS сертификацията сама по себе си не е основно насочена към устойчивостта, но изискванията ѝ подкрепят аспекти на устойчивото развитие чрез по-добро управление на ресурси, по-високо качество и безопасност, намаляване на отпадъците, прилагане на етични принципи.
Компании, които я прилагат, често могат да я използват като основа за интегриране на по-широки устойчиви практики. Поддържайки нашите обекти сертифицирани, работейки със сертифицирани доставчици, осигуряваме по-голяма сигурност, стабилност, непрекъснатост и устойчивост на бизнеса ни.
Как, според Вас, ще се развие индустрията с контрола при храните в Европа и в частност в България? Освен този тип сертификация, какви са тенденциите на този пазар?
Безопасността е минимумът, който всяка храна трябва да гарантира за консуматора. Работейки като търговец на едро, ние имаме дори още по-голяма отговорност към нашите професионални клиенти, които купуват продуктите ни, за да приготвят ястия за своите клиенти или да заредят своя магазин за хранителни стоки.
Наблюдава се тенденция към все по-взискателни към качеството потребители. Цената отдавна не е водещ или единствен фактор при избора на покупка. Следващото ниво, освен високото качество, е устойчивостта на продуктите, т.е. произведени при минимален въглероден отпечатък, отговорен и устойчив добив на суровините, с грижа към околната среда, късите вериги на доставка.
Да не забравяме и все по-търсени продукти с висока хранителна стойност, алтернативите на животинските протеини, продуктите с изчистен състав и с минимално или никакво влагане на химични добавки, по-здравословните предложения и т.н. Съответно всички тези претенции за устойчивост, специфичен състав, технология и т.н. изискват доказване чрез обективни оценки, одити и сертификации.
Може ли да се каже, че IFS сертификатът е като значка на ревера на всяка компания, която го притежава, и гарантира добре свършена работа и 100% безопасност за клиентите?
IFS сертификацията е обективна оценка за работата на един бизнес с храни. Сертификатът е значителен престиж за всяка компания и я позиционира като отговорен и професионален бизнес партньор.
Но е важно да се осъзнава, че с получаването на сертификата не приключва ангажиментът на сертифицирания. Напротив, означава отговорност, стремеж и амбиция за непрекъснато доказване и подобряване на този висок стандарт.
Сертификацията е част от по-широка система за контрол и не елиминира напълно рисковете. Въпреки това, притежаването на IFS сертификат е силно конкурентно предимство и ключов фактор за успех в хранителната индустрия.
*Материалът е подготвен със съдействието на МЕТРО.