Историята на Napster продължава след сделка за $70 млн.

Днес Napster е услуга за стрийминг на музика с 3 млн. потребители

Историята на Napster продължава след сделка за $70 млн.

Снимка: Napster

Британската онлайн музикалната компания за стрийминг MelodyVR обяви, че придобива един от пионерите на революцията в музикалния стрийминг Napster за 70 млн. долара. Да, този Napster. Същият, който, ако сте на определена възраст, може да сте използвали за изтегляне на музика незаконно в началото на хилядолетието. Това е бизнес модел, който се е променил през годините, но марката Napster всъщност никога не е умирала. Днес това е услуга за стрийминг на музика с 3 млн. потребители.

Базираната в Лондон MelodyVR, която записва и стриймва концерти, които феновете гледат чрез очила за виртуална реалност (VR), обяви в понеделник, че поема контрола над Rhapsody International, която оперира като Napster и е собственост на RealNetworks.

Оригиналната версия на Napster гореше ярко и за кратко. Създадена е през юни 1999 г. от братята Шон и Джон Фанинг. По това време споделянето на MP3 файлове е предизвикателство, а братята мислят, че могат да го направят много по-лесно, като предоставят на хората достъп до твърдите дискове на други потребители чрез софтуер за споделяне на файлове.

Софтуерът на Napster сработи и приложението се превърна в глобална сензация. Никога преди хората не бяха имали достъп до толкова безплатна музика. Въпреки че през 2000 г. много по-малко хора бяха онлайн, в своя зенит, Napster все още имаше около 70 млн. потребители в световен мащаб (за сравнение, Spotify има около 290 млн. днес, след 14 години експлоатация). Napster предостави на потребителите достъп до повече от 4 млн. песни; в някои университети трафикът от Napster съставляваше около половината от общия интернет трафик.

През 2001 г. Асоциацията на звукозаписната индустрия в Америка, търговската група за американската музикална индустрия, съди Napster за улесняване на незаконния трансфер на защитена с авторски права музика. Съдът на САЩ намери Napster за виновен и през юни същата година компанията обяви банкрут. Въпреки че оригиналният Napster вече не съществуваше, софтуерът направи революция в музикалната индустрия, което накара потребителите да вярват, че трябва да имат достъп до каквато музика искат, когато пожелаят, което в крайна сметка доведе до увеличаване на абонаментните поточни приложения като Spotify.

Оттогава беше доста диво пътуване за марката Napster. След спирането на услугата, логото на Napster бе придобито от производителя на софтуер Roxio при производство по несъстоятелност през 2002 г. Roxio използва името Napster за собствената си прохождаща услуга за стрийминг, която по-късно е продадена на електронната компания Best Buy, която след това продава услугата на стрийминг компания Rhapsody International. Rhapsody превръща Napster в жизнеспособна поточна компания, с приходи от 106 млн. долара през 2019 година.

Изпълнителният директор на MelodyVR заяви пред Rolling Stone, че закупуването на актуалната версия на Napster ще даде шанс на компанията да се състезава срещу Spotify и Apple Music в пространството за стрийминг на музика. Британският стартъп е загубил над 21 млн. долара през 2019 г., но тегленията на приложението му са 10 пъти повече тази година от миналата, според компанията. Чрез комбиниране на услугите за поточно предаване на музика на Napster с оригиналното му концертно съдържание, MelodyVR може да бъде в състояние да предложи различен продукт от гигантите за стрийминг на музика. Най-малко, името Napster ще свърже тяхната услуга с цифрова музикална история.

Коментари: 0