Извор на дълголетието
Производителите на безалкохолни напитки и бутилирани води създават над 266 млн. лв. добавена стойност за година

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Производството на безалкохолни напитки и бутилирани води продължава своето развитие. Предприятията от тази сфера са 187 на брой. Средните и големите компании са 14, като те генерират над 87% от общите приходи от продажби в сектора и 91% от добавената стойност. Всички заедно създават добавена стойност над 266 млн. лв. за година, което е близо 46% от добавената стойност в производството на всички видове напитки, изчисли Институтът за пазарна икономика (ИПИ).
Той направи първото по рода си изследване за социално-икономическия отпечатък на безалкохолната индустрия върху българската икономика.
Отпечатък
Анализаторите от ИПИ установиха, че тази индустрията инвестира в местни ресурси на обща стойност близо 411 млн. лв., включително около 205 млн. лв. за суровини и материали от български производители, разнообразни външни услуги от български партньори за около 125 млн. лв., както и доставки на оборудване и строителни дейности, свързани с инвестиционния процес за над 30 млн. лв. Компаниите в отрасъла осигуряват нетни доходи на заетите от близо 51 млн. лв., като заедно с това внасят подоходен данък и осигуровки за наетите в размер на над 35 млн. лв. и корпоративни данъци в размер на около 12 млн. лв. Непрекият ефект от платени корпоративни данъци и данък осигуряване върху доходите на наетите, благодарение на допълнително създадената стопанска активност в свързаните по веригата на стойността партньори и доставчици, се оценява на 106 млн. лв. Това се равнява на 0,43% от общите данъчни приходи на страната. Потреблението на безалкохолни напитки в страната генерира допълнително близо 200 млн. лв. ДДС, платен от крайните клиенти. Предприятията в тази индустрия осигуряват около 4700 работни места, което представлява 5% от общата заетост в хранително-вкусовата промишленост, 0,9% от заетостта в преработващата промишленост в страната и 0,2% от наетите в цялата икономика на България.
Под ценови натиск
Секторът изпитва същите проблеми, каквито и всяко друго производство. Цената на тока и енергоносителите пряко рефлектира, цената на транспортните разходи е ключов ценообразуващ фактор. Все още има разкъсани канали за доставки като следствие от пандемията и затова липсват съставки, които се добиват извън пределите на България. По-слабите реколти и затруднената логистика за доставки от по-далечни дестинации също дават отражение върху някои производства.
Бизнесът се опитва да работи по устойчив начин и да намалява емисиите парникови газове, а късата верига със сигурност има позитивен ефект. Във фокуса на производителите е да остава максимална стойност на пазара, на който се работи. Има обаче и увеличение на износа – той е скочил от 3% през 2015 г. на 7% през 2020 г. от общия обем на произведената продукция. Силните брандове имат способността да се транспортират на големи разстояния и да си осигуряват пазар. Експортът е насочен основно за Италия, Гърция, Сърбия и Румъния. Това показва жизнеспособност и конкурентност на индустрията, уверява Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Водата, по нейни думи, най-добре се реализира на местния пазар – едната причина е ценова, а другата - че хората тук са свикнали с нейния вкус. Силен натиск има и от постоянното поскъпване на суровини и материали. При дългосрочните договори, когато инфлацията върви ускорено, производителите започват да изпитват затруднения, тъй като вече са поели ангажимент, а разходите им растат, но ценовото предоговаряне е трудно. От друга страна, се наблюдава и свиване на потреблението, което подкопава приходите.
По-здравословно
Секторът на безалкохолните напитки през 2018 г. се е ангажирал да намали захарта с около 15%. Резултатите са налице и вече 66% от газираните напитки у нас не съдържат добавени захари, което се очертава като трайна тенденция.
Сегментът на бутилираната вода се развива най-бурно и тя заема 47% от продажбите на безалкохолни напитки. Следват газираните напитки, после идват соковете, нектарите, плодовите напитки. В класацията влизат също студените чайове, функционалните и енергийните напитки. По данни на Асоциацията за година секторът е произвел 1757 млн. литра напитки.
Кръгова икономика
Силен фокус има и върху рециклирането и разделното събиране на опаковките, за да може поне 90% да се преработват и отново да се влагат в опаковки. Освен бутилката да е 100% рециклируема, тя може да се направи и от 100% рециклирана суровина. В момента у нас се върви към повишено влагане на рециклиран материал, като същевременно се развиват и технологиите за преработване на опаковките.
Ниша
Всяка вода има свой вкус и точно този факт е станал подтик за развитието на сомелиерска наука за природните води. На Запад вече има школи за водни сомелиери и български води вече са част от портфолиото на Дьоменс Академия – Мюнхен. Това е нов сегмент, който започва да се развива и след пандемията се очаква да набира скорост. България е богата на широко разнообразие от води, в това число и естествено газирани, което би могло да е подтик за развитието и на воден туризъм, съчетан с опознаване и на българската кухня, тъй като за всяка храна има подходяща вода.
Кока-Кола в България: иновации, зелена енергия, рециклиране
Системата на компаниите в групата инвестира 131 млн. лв. в българския бизнес през 2021 г.
Историята на добре познатата Coca-Cola започва още през 1886 г., когато любопитството на фармацевта в Атланта д-р Джон С. Пембъртън го подтиква да създаде газирана безалкохолна напитка. Това е само зората на многомилиардна индустрия в цял свят, която 135 години по-късно има своите постижения и в България. Брандът се придържа към все по-високи стандарти в редица направления, като за шести път представя в страната доклад за устойчивото си развитие. И ето какво показват резултатите в него за периода 2020-2021 г.:
Системата на Кока-Кола в България купува стоки и услуги на стойност над 131 млн. лв. от местни доставчици за 2021 г., с което затвърждава подкрепата си към българската икономика. Икономическото ѝ въздействие през изминалата година у нас се изразява в добавена стойност от 640 млн. лв. Извън прекия принос, всяко 1 работно място в системата поддържа 4 външни работни места, а всеки 1 лев, изхарчен за напитки на Кока-Кола, води до 75 стотинки приходи за България.
Групата, чийто икономически принос се равнява на 0.5% от БВП на страната за 2021 г., е успяла да изпълни предварително част от дългосрочните си цели в сферата на устойчивото развитие. 100% от опаковките на всички Кока-Кола продукти вече подлежат на рециклиране. Компанията отчита намаляване на преките въглеродни емисии с 30%, спестявайки над 90 483 т въглеродни емисии от цялостната си дейност в страната за 2020 г. и 2021 г. Факт е и рекордното понижение на потреблението на вода в заводите в Костинброд и Банкя - с 16%, като компанията вече е член и на Alliance for Water Stewardship (AWS).
Принос към местната икономика
За 2021 г. Системата в България генерира и 1% от данъчните приходи - внася 41 млн. лв. като данъци и допринася непряко за още 237 млн. лв., от които 143 млн. лв. са данък добавена стойност. Сумата, внесена в държавния бюджет, се равнява на 1/2 от държавния бюджет за култура на година или на годишните разходи за образование на около 95 000 ученици. Зад произведените от компанията 355 млн. л напитки стоят редица иновации, както и инфраструктурни проекти в заводите в Костинброд и Банкя на обща стойност от 12 млн. лв.
Производство и верига на доставките
В период на безпрецедентни за икономиката трудности, продиктувани от пандемията, Кока-Кола затвърждава ангажираността и усилията си с покриване и на целите си за устойчиво развитие. През 2021 г. компанията постига намаление на общото количество отпадък от производствените си процеси с 23% спрямо 2019 г., а 48% от използваната енергия е от възобновяеми и чисти източници. Производството в завода в Банкя разчита на 100% зелена енергия. Намалени са и въглеродните емисии на единица произведена напитка с 37% спрямо 2019 г, като енергията, необходима за производство на 1 литър напитка, е с 10% по-малко.
Подкрепа на общностите
Екипът на Системата на Кока-Кола вярва, че основна стъпка към по-добро бъдеще е качественото образование, развиването на потенциала на младите хора и тяхната подготовка за успешен кариерен път. Експертите в компанията ежегодно подкрепят младежи в професионалното им развитие чрез специализирани уебинари, кариерни следобеди и обучения за повишаване на личностни умения и бизнес компетенции в редица областти, сред които продажбите, финансите, бизнес планирането, управлението на проекти. В периода 2020-2021 те са отделили стотици часове, за да повишат мотивацията, знанията и уменията на близо 10 000 младежи в рамките на програмата Youth Empowered, както и да подкрепят като доброволци редица екологични и благотворителни инициативи.
Юрг Буркхалтер, изпълнителен директор на Кока-Кола ХБК България:
Географският отпечатък на Кока-Кола Хеленик обхваща вече 29 държави и във всяка от тях ние вярваме, че ангажимент на добрите компании е не само да предлагат отлични продукти и услуги, но и да допринасят устойчиво за общото ни по-добро бъдеще. Радвам се, че благодарение на нашето 24/7 портфолио и усилията на всички близо 3 000 колеги в семейството на Кока-Кола в България, успяхме да се адаптираме ефективно към новата реалност и в същото време изпълнихме поетия ангажимент да подкрепяме екипа си, нашите над 40 000 клиенти и партньори и обществото като цяло. Постигнатите резултати ни дават стимул да поемем още по-смели ангажименти и до 2040 г. да постигнем нетни нулеви емисии, а до 2030 г. да събираме и рециклираме 100% от опаковките, които пускаме на пазара. Целите са амбициозни, но постижими. Неслучайно и тази година Кока-Кола ХБК бе определена като най-устойчивата компания за напитки в Европа и е в топ 3 в света според Индекса на Дау Джоунс.
Дора Стрезова-Николова, изпълнителен директор на Кока-Кола България:
Изминалите две години бяха изпълнени с предизвикателства и за нас, ние обаче заедно ги превърнахме във възможности. Направихме първата значима стъпка по изпълнението на стратегията ни за „Свят без отпадъци“, а следващата ни голяма цел е до 2030 г. нашите опаковки да са съставени от минимум 50% рециклиран материал. И тъй като в основата на прогреса стоят иновациите, продължаваме да надграждаме устойчивите си решения. Новите ни прикрепени капачки към бутилките с минерална вода „Банкя“ улесняват събирането и рециклирането на цялата опаковка, а картонената технология KeelClip на мултипак от 6 кена Кока-Кола годишно ще спестява 2 т опаковъчно фолио в България. Безалкохолната индустрия у нас е намалила с 15.21% калориите в продуктите си за последните 5 години. Средно със 6.7% е по-малко захарта в 100 ml напитка в сектора, което означава, че потребителите са консумирали 3 497 т по-малко захар.
Основни акценти за 2021 г.:
- Икономическото въздействие на Системата на Кока-Кола в България се изразява в добавена стойност от 640 млн. лв.
- Системата генерира 1% от данъчните приходи в страната
- Внася в бюджета 41 млн. лв. в данъци и допринася непряко за още 237 млн. лв., което се равнява на 1/2 от държавния бюджет за култура на година или на годишните разходи за образование на около 95 000 ученици
- Всеки 1 лев, изхарчен за напитки на Кока-Кола, води до 0.75 лв. приходи за България
- Всяко 1 работно място в Системата поддържа 4 външни работни места