Как Cyber Monday се превърна в най-големия ден за онлайн пазаруване?
Cyber Monday създаде нов тип празнични разпродажби: такива, които се провеждат изключително онлайн и разширяват времевата линия за пазаруване през уикенда
Едва ли някой в наши дни може да си представи живота без онлайн пазаруването. То бързо се настани в сърцата на потребители, на които не им се налага да губят време, а и имат много повече избор на артикули. Онлайн пазаруването се зароди с появата на гигантите Amazon през 1994 г., eBay стартира през 1995 г., а през 200 г. американската верига Walmart също дебютира със своя уебсайт и потребителите бързо свикнаха да добавят артикули във виртуална пазарска количка, а не във физическа.
Но кога започна истинският бум? Кога хора започнаха да чакат с нетърпение оферти и промоции, надявайки се в един определен ден да намерят дълго търсения си продукт на много намалена цена?
Спокойно може да се каже, че това се случи с първия Cyber Monday, организиран за първи път на 28 ноември 2005 г. от Националната федерация на дребно (NRF), пише CNBC.
Дотогава онлайн продавачите изпускаха големите приходи, на които се радваха физическите магазини по време на Черния петък.
Първият Cyber Monday
„С разрастването на онлайн пазаруването онлайн играчи като Amazon търсеха начин да се възползват от разпродажбите през уикенда за Деня на благодарността“, казва Катрин Кълън, вицепрезидент на NRF за прозрения за индустрията и потребителите.
Понеделникът след Деня на благодарността стана посветен на онлайн продажбите, което го отличава от Черния петък.“
От първия „официален“ Cyber Monday, събитието се превърна в исторически най-печелившия ден за продажби в електронната търговия всяка година. Но наскоро търговците на дребно разшириха своето онлайн присъствие по време на Черния петък и удължиха сделките си до седмици. Правейки това, те по същество смесиха Черен петък и Cyber Monday заедно, което накара мнозина да се запитат дали вече има разлика между двата дни.
Тази година Cyber Monday е именно днес, 2 декември 2024 г.
Cyber Monday през годините
От години се наблюдава тенденция, при която електронната търговия доминира по време на пазаруването по празниците сред клиентите. През 2019 г. за първи път Черният петък изпревари Cyber Monday като най-натовареният ден за онлайн пазаруване, според NRF.
Това се случва всяка година оттогава, което доказва, че един ден, посветен на лично пазаруване, а друг, посветен на онлайн пазаруване, е остаряла концепция. Сега седмиците преди и по време на Cyber Five – петдневният период между Деня на благодарността и Cyber Monday – са наистина „лудите“ периоди от годината за пазаруване, независимо дали хората купуват онлайн, в магазините или и двете.
Въпреки това никое събитие не постави Cyber Monday в по-голям успех от COVID-19. през 2020 г. Пандемията принуди повечето физически магазини да затворят, което предизвика огромен скок в онлайн пазаруването. И когато дойде празничният сезон, търговците на дребно увеличиха онлайн продажбите повече от всякога. Те също така преформатираха своите кампании за Черен петък и Cyber Monday, за да продължават с добрите резултати в продължение на седмици .Тези усилия доведоха до това потребителите да похарчат 10.8 милиарда долара по време на Cyber Monday през 2020 г., което по това време го направи най-големият ден за онлайн пазаруване в историята на САЩ, според Adobe.
Подобно на Черния петък, Cyber Monday беше отговор на поведението на потребителите, казва Барбара Кан, професор по маркетинг в The Wharton School към Университета на Пенсилвания.
Когато хората се върнаха на работа в понеделник след празничния уикенд, те отново имаха достъп до компютри и интернет (през 90-те и началото на 2000-те не всеки притежаваше компютър или го държеше у дома, както днес). По време на работа купувачите можеха да разглеждат само онлайн търговци на дребно за сделки, което им даде достъп до нов асортимент от продукти, които може да не са намерили в магазините“, казва Кан.
Търговците на дребно с онлайн присъствие в допълнение към своите витрини също организираха разпродажби в Cyber Monday, което им даде възможност да достигнат до по-голяма аудитория, отколкото само до онези, които са пазарували лично в Черния петък.
Освен нов и по-разнообразен асортимент от сделки, Cyber Monday се оказа привлекателен за купувачите, защото предлагаше удобство и гъвкавост, каквито Черният петък не предлагаше, казва Кан.
Тъй като повечето хора вече имат денонощен достъп до интернет чрез своите телефони, таблети, лаптопи и часовници, първоначалната обосновка зад Cyber Monday е „малко архаична“, казва Кан. Но наследството му остава.
Cyber Monday създаде нов тип празнични разпродажби: такива, които се провеждат изключително онлайн и разширяват времевата линия за пазаруване през уикенда.