Как еволюират домейните и как бизнесът може да се възползва от това
Маркетолозите все по-често променят изцяло концепцията за използване на домейна от първо ниво

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Използването на домейните от най-високо ниво се променя с бързи темпове и от обикновен технически инструмент за откриване на даден уебсайт, постепенно се превръщат във все по-значим фактор за маркетиране и налагане на идентичността на дадена марка или услуга. Тази тенденция се засилва и от появата на т.нар. „нови домейни от първо ниво” (new gTLD), които навлязоха в началото на 2014 г.
„В света вече има над 1000 домейн разширения и все повече
маркетинг практици се възползват по нови и креативни начини от нарастващото
разнообразие от домейни. Това увеличава възможностите една марка да се открои в
морето от онлайн съдържание и да изгради по-тясна връзка със своите фенове.
Очакванията са с увеличаването на броя на новите домейни в бъдеще тази
тенденция да се засили“, споделя Цветелина Ненкова, Маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.
Създаване на домейн –
ориентирани сайтове с маркетингова цел
Един от креативните нови начини, по които маркетинг
специалистите напоследък използват домейните, е създаването на специфични
микросайтове, ориентирани около тематичен домейн. Те не са директно обвързани с
марката, а имат за цел да проследят развитието на дадена нова технология,
обществена сфера или тенденция, трансформираща обществото ни. Това могат да са
тематични блогове или микромедии, посветени на някаква актуална тема – например
дигитализацията, опазването на околната среда или технологична концепция като
изкуствения интелект, блокчейн или умните автомобили. Тази форма на онлайн
присъствие е изключително мощна, особено ако маркетинг екипът се справи с
предизвикателството сайтът да бъде обвързан с марката по един едновременно
индиректен, но и ефективен начин.
Креативно използване на нови
домейни
Безспорно .com домейните с времето са се наложили като най-разпознаваеми,
както за посетителите, така и за онлайн търсачките. Напоследък обаче
маркетолозите все по-често променят изцяло концепцията за използване на
домейна, възползвайки се креативно от новите домейни от първо ниво. Такива
могат да бъдат .pizza, .games, .doctor, .top, .shop, .salon – все думи, които могат
да са част от наименованието на компанията или нейната търговска марка.
По-креативно използване на
традиционни домейни
Друга тенденция е по-креативното използване на някои типове
традиционни или национални домейни, които могат да се интегрират с името на
дадена компания. Такива са например .me (националният домейн на Черна
гора), .tv (на островната държава Тувалу), .tm (на Туркменистан), .co и др. Превръщането
на топ левъл домейн в съставен елемент от брандинга променя контекста и прави
марката по-видима и запомняща се. Затова и през последните месеци все повече
маркетолози започват да съзнават колко мощен е този подход.
Домейни – брандове
Наскоро организацията Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN), която администрира домейните от първо ниво, анонсира възможността за регистриране на домейн, съвпадащ с дадена търговска марка – от типа „.tvoiatafirma”. Засега този подход се използва от много малко компании, но над 550 от най-големите корпорации в света вече са кандидатствали за подобни домейн имена. Очакванията са в бъдеще този тип домейни да стане много по-широко разпространен, защото увеличава възможностите за подчертаване уникалната идентичност на дадена марка, повишава доверието в нея и нейната защита в различни канали за маркетинг и продажба.