Как новите водачи да шофират безопасно в зимни условия
Състоянието на автомобила и познаването на неговите характеристики оказват значителен ефект върху безопасността

~ 3 мин.
Навлязохме в най-предизвикателния сезон за шофиране и зимата кара много от нас да бъдат неспокойни при мисълта да карат колата си. Статистически, шансът за пътнотранспортен инцидент при неопитните шофьори е многократно по-висок. Но дори и начинаещите могат да се наслаждават на времето зад волана, когато колата и гумите им са в добро състояние.
За целта обаче те трябва да натрупат необходимата увереност, а това става само чрез опит. Празните паркинги позволяват на по-неопитните шофьори да тестват автомобила си в различни ситуации. Хубаво е да се упражняват на хлъзгава настилка, за да знаят как ще се държи колата, ако поднесе. Ключов елемент е спокойното завиване. Вместо да изпадат в паника, младите шофьори трябва да следят за подходящи зони, към които да насочите автомобила си и да се опитате да запазите контрол дори и в случай, че нещо ви изненада. Не трябва да се подценява и проверката на налягането на гумите. Автомобилите с неправилно налягане могат да се държат странно на пътя по време на маневри с висока скорост.
„През зимата има големи разлики в метеорологичните условия, а промяната при сцеплението на сняг и лед могат да изненадат неопитните водачи. Видимостта често е по-слаба, а кишата и суграшицата оказва силно влияние върху управлението на автомобила и спирачния път.“, разказва Мика Кууси от Nokian Tyres.
Младите шофьори изпитват затруднения, когато се включват в автомобилния трафик. Много от тях карат рядко. Кратките пътувания между дома и магазините не допринасят особено за натрупване на шофьорски опит в зимни условия. „Хора, които шофират по-рядко, често имат проблем с предизвикателните маршрути и с различните метеорологичните условия. Шофирането в центъра на града, в задръстване, паркирането и карането по тъмно, изглеждат страшни за новите шофьори.“, допълва Кууси.
Контролът на автомобила се подобрява с опита
Според Европейската Комисия, шофьорите на възраст между 16 и 24 години много по-често попадат в статистиките за катастрофи и смъртност на пътя. Рискът да попаднат в автомобилен инцидент за тях е от два до три пъти по-висок, отколкото за по-опитните водачи. Инцидентите, свързани с млади шофьори, често са причинени от загуба на контрол или превишаване на скоростта и е по-вероятно да се случат през нощта.
Състоянието на автомобила и познаването на неговите характеристики оказват значителен ефект върху безопасността. Младите шофьори често карат по-стари коли, които нямат съвременни системи за сигурност. Вместо втората семейна кола, по-добре дайте на разположение на младия шофьор автомобил, който е възможно най-безопасен.
„Дори и при по-новите модели автомобили е нужно да знаете как ще се държи колата ви в по-екстремни ситуации. Например, връщането във вашата лента, след като сте изпреварили друга кола, е типичен сценарий за загуба на контрол в зимни условия.“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres. По думите му дори и автоматичните системи за сигурност на големи SUV модели не могат да поддържат теглото на автомобила на хлъзгав път, ако скоростта е твърде висока.
В допълнение към това, че неопитните шофьори трябва добре да познават автомобила си, те трябва да обръщат специално внимание и на гумите. Дражик препоръчва шофьори с по-малко опит да избират най-добрият и най-нов модел.
„Най-новите модели гуми винаги ще предоставят по-добро сцепление, а актуалните нововъведения ще ви предоставят по-добро усещане за контрол и безопасност, когато карате по хлъзгави пътища. Новите гуми, логично, са в добро състояние, но въпреки това, е препоръчително да проверявате дълбочината на протектора редовно, за да бъдете сигурни. Много е важно ,също така, да поддържате правилно налягане в гумите.“, напомня ни Дражик.
„През зимата има големи разлики в метеорологичните условия, а промяната при сцеплението на сняг и лед могат да изненадат неопитните водачи. Видимостта често е по-слаба, а кишата и суграшицата оказва силно влияние върху управлението на автомобила и спирачния път.“, разказва Мика Кууси от Nokian Tyres.
Младите шофьори изпитват затруднения, когато се включват в автомобилния трафик. Много от тях карат рядко. Кратките пътувания между дома и магазините не допринасят особено за натрупване на шофьорски опит в зимни условия. „Хора, които шофират по-рядко, често имат проблем с предизвикателните маршрути и с различните метеорологичните условия. Шофирането в центъра на града, в задръстване, паркирането и карането по тъмно, изглеждат страшни за новите шофьори.“, допълва Кууси.
Контролът на автомобила се подобрява с опита
Според Европейската Комисия, шофьорите на възраст между 16 и 24 години много по-често попадат в статистиките за катастрофи и смъртност на пътя. Рискът да попаднат в автомобилен инцидент за тях е от два до три пъти по-висок, отколкото за по-опитните водачи. Инцидентите, свързани с млади шофьори, често са причинени от загуба на контрол или превишаване на скоростта и е по-вероятно да се случат през нощта.
Състоянието на автомобила и познаването на неговите характеристики оказват значителен ефект върху безопасността. Младите шофьори често карат по-стари коли, които нямат съвременни системи за сигурност. Вместо втората семейна кола, по-добре дайте на разположение на младия шофьор автомобил, който е възможно най-безопасен.
„Дори и при по-новите модели автомобили е нужно да знаете как ще се държи колата ви в по-екстремни ситуации. Например, връщането във вашата лента, след като сте изпреварили друга кола, е типичен сценарий за загуба на контрол в зимни условия.“, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres. По думите му дори и автоматичните системи за сигурност на големи SUV модели не могат да поддържат теглото на автомобила на хлъзгав път, ако скоростта е твърде висока.
Когато шофирате рядко, добре поддържаните гуми са най-безопасният избор
В допълнение към това, че неопитните шофьори трябва добре да познават автомобила си, те трябва да обръщат специално внимание и на гумите. Дражик препоръчва шофьори с по-малко опит да избират най-добрият и най-нов модел.
„Най-новите модели гуми винаги ще предоставят по-добро сцепление, а актуалните нововъведения ще ви предоставят по-добро усещане за контрол и безопасност, когато карате по хлъзгави пътища. Новите гуми, логично, са в добро състояние, но въпреки това, е препоръчително да проверявате дълбочината на протектора редовно, за да бъдете сигурни. Много е важно ,също така, да поддържате правилно налягане в гумите.“, напомня ни Дражик.