Концесията на Летище „София” спасява БДЖ
Почти 3 млн. пътници са използвали аерогарата от януари до август

„Предвиждаме бъдещото развитие на Летище София да се осъществява чрез предоставянето му на концесия. Това не означава смяна на собственост, летището ще си остане държавно”. Това заяви транспортният министър Ивайло Московски по време на парламентарен контрол.
В правителството са притеснени от състоянието на БДЖ, защото задълженията са над 800 млн. лв., макар че вече са намалени до около 600 млн. лв. Системата на транспорта трябва да намери сама пари, за да плати тези дългове, иначе с тях ще натоварим данъкоплатците, каза Московски.
Моментът за БДЖ е критичен, кредиторите не са готови на никакви компромиси, добави той.
Единственият актив, който може да донесе пари, е Летище София. Предвиждаме при състезанието за концесията 35-годишните такси да бъдат платени наведнъж авансово. Ще остане и малък процент от тях, който да се плаща напред в годините, ще има и инвестиции в летището. Имаме основания да смятаме, че можем да получим достатъчно пари, за да платим дълговете на БДЖ, обясни министърът.
В края на октомври министърът на финансите Владислав Горанов каза, че в държавния бюджет за 2016 г. е заложен приход 600 млн. лв. от концесионна такса за аеропорта.
Ясни са финансовите резултати на летището за периода януари-август 2015 г. „Печалбата е в размер на почти 4 млн. лева с почти 1,8 млн. лв. повече от планираните и с почти 1,2 млн. лева повече от отчетената печалба за същия период на 2014 г.”, обясни Московски. Той уточни, че дружеството отчита приходи в размер на 75 млн. лв., които са с 350 хил. лв. повече от планирането и с 8,3 млн. лв. повече от 2014 г.
Според Московски за транспортното ведомство най-важна е ефективността в работата на летището. С това са свързани и критериите при избора на ръководството му.
Общо почти 3 млн. пътници са използвали летището, което е ръст с 5,6% спрямо същия период през 2014 г. Министерството предвижда инспекции и одити на дружеството.