Купувачите на руския петрол намаляват
Кремъл разчита на Китай и Индия, но засега те не могат да компенсират намаленото потребление от Европейския съюз
Русия все още получава милиарди от продажба на петрол благодарение на високите цени, които са пряк резултат от западните санкции, но списъкът ѝ с потенциални клиенти се свива. Поради тази причина тя възлага все повече и повече надежди на най-големия вносител на суровини в света – Китай.
САЩ наложиха пълно ембарго върху руския внос на енергия, а Обединеното кралство постепенно ще прекрати покупките си на руско гориво. ЕС забрани вноса на руски въглища и е близо до сделка, която поне частично да ограничи вноса на сурови и рафинирани продукти.
ЕС е най-големият клиент на Русия, като купува около 3 милиона барела на ден от приблизително 7-милионния износ на страната. Но дори преди да се заговори за забрани на вноса, търговците вече бяха започнали да избягват руския петрол.
Страни като Индия и Китай обаче се намесиха, за да се възползват от евтината суровина. Индия, например, е закупила най-малко 40 милиона барела руски нефт, откакто Путин започна войната си в Украйна, надхвърляйки количеството, което купи през 2021 г. Това се равнява на около 450 000 барела на ден.
Китай по принцип е голям клиент на Москва. Независимите петролни рафинерии в страната тихомълком купуват евтин петрол. Но въпреки че Пекин взима големи количества напоследък, апетитът му не е ненаситен. Неговите търговци вече внасят 1 млн. барела руски суров нефт, въпреки че страната все още прилага политиката си за блокиране на цели градове заради коронавируса, което натежават върху търсенето на енергия.
Но дори ако търсенето в Китай се възстанови напълно, двете страни няма да могат да компенсират загубата в търсенето от ЕС, каза за Business Insider Фернандо Ферейра, анализатор на геополитическия риск в Rapidan Energy Group.
Китай и Индия сами няма как да помогнат изцяло", каза той.
Намиране на нови купувачи
Краткосрочно решение за Русия би било намирането на нови пазари. „Те ще се опитат да намерят нови купувачи“, каза Ферейра.
Те прехвърлиха голяма част от клиентската си база от Европа към Азия и успяха да компенсират всички смущения досега, като продадоха повече на Индия и Китай. Но няколко износители от Близкия изток произвеждат подобни на руския сорт Уралс класове суров петрол и имат предимство", каза той.
Индия, например, има дългосрочни търговски споразумения и стратегически отношения със страните от Персийския залив, които би искала да поддържат. „Това ще ограничи обема на петрола, който ще вземе от Русия“, каза Ферейра.
Ограниченията в корабоплаването биха попречили на способността на Русия да транспортира повече петрол в Азия, добави той, тъй като все повече корабособственици и застрахователи избягват да работят с руски петрол в резултат на по-строгите ограничения от ЕС.
Намаляване или складиране на продукция
Друга жизнеспособна опция за Русия би била да намали производството или да изгради повече складови съоръжения. Всъщност Русия вече започна да намалява добива миналия месец поради по-ниското вътрешно търсене. Кремъл заяви, че очаква производството да спадне със 17% тази година от около 11 милиона барела на ден преди войната.
Част от това търсене може да се възстанови донякъде този месец. Виждаме, че рафинерии се опитват да компенсират спада в производството, но в дългосрочен план няма много устойчиви решения, освен намирането на нови купувачи", каза Ферейра.
"Най-добрият сценарий за Кремъл е Индия, Китай и други страни да поемат всички некупени от ЕС руски барели, каза той."
Това би било по-скоро дислокация, отколкото прекъсване.
Мисля, че най-лошият сценарий за Русия би бил китайското търсене да се възстанови и в същото време да има нарастващ натиск върху вноса от Русия“, каза Ферейра.
Руското правителство през април заяви, че обмисля да изгради хранилища за 700 милиона барела петрол, което се равнява на около 70 дни световно потребление, изчислява Reuters.
Ферейра каза, че цените на петрола "може вече да са доста близо до пика". Но все още има възможност за недостиг от 2 милиона барела петрол на ден, ако Русия не може да намери нови клиенти.