Мисия: Нулев отпадък
Български екип предлага модели за кръгова икономика, разполага и с технология за биоразградими съдове

© ECONOMIC.BG / Икономика/Красимир Свраков
Блажка и Денимир вярват, че бизнесът с нулев отпадък е Мисия възможна
Ще сложим ли край на разточителното използване на пластмасата, което вече твърде силно вреди на природата, а и на хора и животни? Можем ли да заменим пластмасовите съдове с бързоразградими аналози? Може ли остатъчни продукти от зърнени култури да са част от решението? Възможно ли е да променим навиците си така, че да не генерираме отпадъци?
Решение ще се намери, стига да сме готови за голямата промяна. В сдружението „Нулев отпадък” знаят как…
Добро начало
Денимир Димитров и Блажка Димитрова се запознават по време на предприемаческа програма в София. Пресечна точка на интересите им се оказва убедеността и на двамата, че вредите от пластмасата са много повече от ползите. Стъпка в промяната е създаването на организацията с нестопанска цел „Нулев отпадък”, която да учи хората, а и бизнеса, как да генерират по-малко отпадъци, как да намалят употребата на пластмаса и да сведат до минимум ненужните неща във всекидневието си. С други свои приятели създават технология за производството на биоразградими съдове, направена от малц - остатъчния продукт при направата на бира. Всеки ден пивоварните в България изхвърлят около 240 т. Установяват, че отпадъкът е ценен ресурс, годен за кръговата икономика. Така регистрират компанията Zero Wave. Антон Маджаров е технологът. Стефан Иванов отговаря за продажбите и стратегията. През лятото на 2019 г. Zero Wave получава награда от 20 хил. лв. в края на партньорската програма Rinker Youth Challenge, която насърчава предприемачеството сред младите хора в България. С парите купуват машина, с която да изработят мострите за първите корпоративни клиенти и да валидират продукта. После ще дойде ред да инвестират в машина за масово производство. Потенциалните клиенти са заведенията за бързо хранене, големите търговски вериги и кетъринг компаниите, авиолиниите, както и всички, които не само на думи искат да оптимизират отпадъците.
Пътят до точката на отказ
Блажка Димитрова попада в темата наглед случайно: Във ветровито време я удря кашон. След това забелязва и вихрушките от отпадъци, които се носят по улиците. После обръща внимание, че всяка сутрин изнася плик с боклук. Така стига до въпроса как да не изхвърля отпадъци. В интернет намира отговор: Zero waste, или нулев отпадък. Тази философия силно й допада и тя започва своите малки стъпки за намаляване на боклука. Така стига до преобразяване и на бизнеса си „Благичка - кухня с кауза”, който преди четири години започва с предмет на дейност кетъринг, а после се добавя и бързо хранене. Генерират много боклук и в началото на 2018 г. Блажка се заема да преминат към безотпадни технологии. След година и половина нечовешки усилия успяват да постигнат тази задача. Затова и ресторантът, който вече има нова мисия, е преименуван на „Благичка - Zero Waste”. Заведението се управлява изцяло от младежи в неравностойно положение, израснали в домове за деца, лишени от родителска грижа, и е на печалба.
Денимир Димитров живял в Париж, но когато преди три години се връща обратно в България, му прави впечатление нехайството по отношение на отпадъците от пластмаса. Вижда в това кауза, с която да се заеме.
Без боклук
Благичка и Денимир препоръчват: Откажете се от еднократните съдове и опаковки. Намалете количеството на всички неща, от които имате нужда. Използвайте отново +което е възможно да се използва. Ориентирайте се изцяло към съдове за многократна употреба. Рециклирайте, но нека това е последната стъпка след изброеното преди това. Компостирайте биоразградимите отпадъци. Получената почва използвайте за растения, които отглеждате. Не е невъзможно този модел да стане и ваш начин на живот.
Първата стъпка към промяна
„Не сме конкурент на производителите на пластмасови съдове, тъй като не е измислен продукт, който ценово да ги превъзхожда. Затова и пластмасата така трайно се настани в живота на хората в последните 40 години. В следващите 3-4 години искаме да се позиционираме като премиум продукт и да открием компаниите, които да станат ракетоносителите на тази екоалтернатива”, казва Денимир. Компанията Zero Wave и неправителствената организация „Нулев отпадък” имат една цел - да се намери хармонията между човек и природа.
„Променим ли нагласите на хората, това ще даде отпечатък и върху бизнеса, и върху околната среда. Наясно сме, че скоро няма да успеем да елиминираме пластмасата. Но не направим ли първата стъпка, после - следващата, проблемът ще продължи само да расте. ЕС предприе мерки за намаляване на изделията от пластмаса за еднократна употреба. Засегнатите производители ще бъдат принудени да търсят ековарианти, а ние разполагаме с ноу-хау”, уверява Денимир Димитров. Екипът на Zero Wave търси финансиране, с което да започне масовото производство на биоразградимите съдове. От него ги делят три фактора: време, финансиране и човешки капитал. Амбициозният екип не спира да мисли как да преодолее пречките по пътя към целта. Оглеждат възможности както у нас, така и по света.