Караджов заговори за още два моста над Дунав
Транспортният министър е на мнение, че България може да осигури финансирането за съоръженията, но Румъния няма желание

© ECONOMIC.BG / БТА
Освен третият мост над Дунав край Русе, трябва да бъдат изградени поне още две съоръжения. Едното от тях задължително трябва да бъде в Силистра. Това коментира транспортният министър Гроздан Караджов, цитиран от БТА.
Той изрази готовност да води разговори с румънския му колега и на ниво Европейска комисия (ЕК), за да бъде разрешено изграждането на още два моста от румънската държава.
По думите на министъра
тук не става въпрос нито за финансиране, нито за желание. Ние ще осигурим и двете.“
Допълни обаче, че такова желание от страна на Румъния няма, като това представлява „спирачка за развитието на тези дунавски региона в България“. Караджов е категоричен, че ако това не се промени на ниво ЕК и не се намерят механизми, за да се стимулира изграждането на четвъртия ни мост в Силистра, „аз не виждам и кой знае каква полза да продължаваме да си говорим за коридори „Юг – Север“, за гигантски планове за подпомагане на реставрирането на Украйна.“
Мисля, че това ще се превърне в крайъгълен камък за мен като министър, по отношение на мостовете, изобщо на прехода ни България-Румъния“, добави Караджов.
Според него мост в Силистра би бил необходима точка за пресичане, за да се обслужи коридорът „Юг – Север“, който продължава през Румъния, към Молдова и Украйна. „Този коридор е приоритет за Европейския съюз (ЕС) и въртенето на трафика през Русе, Гюргево, Букурещ и оттам през Констанца и на север, за мен е транспортен парадокс“, коментира министърът.
Припомняме, че по време на кабинета „Петков“ през 2022 г. управляващите имаха идея да построят 4-5 моста и няколко тунела. Тогава в ролята си на регионален министър Гроздан Караджов бе на мнение, че за един 4-годишен мандат не може да стане нито един мост на р. Дунав. За този период само може да бъде започнато строителството. Шест години е минималният срок, ако няма обжалване, за построяване на един мост, бе на мнение министърът. Тогавашният транспортен министър Николай Събев пък беше още по-скоромен – един мост и един тунел за 4 години.
И тогава Румъния бе против изграждането на ново съоръжение по Дунав и настояваше България активно да вземе роля в удълбочаването на реката. В крайна сметка страната ни пожъна успех и подписа споразумение за нов, трети мост край Русе.
Припомняме, че наскоро стана ясно, че българска компания участва в търга за предпроектно проучване на трети мост над Дунав в района на Русе-Гюргево. Това проучване трябва да определи точното местоположение на съоръжението, както и дали ще бъде само пътен или пътен и железопътен. Интерес към търга проявяват множество международни компании от Румъния, Турция, Испания, Италия и Южна Корея. Проектът се финансира по линия на Механизма за свързаност на Европа.