В съавторство с пчелите
Никой не може да направи копие на уникатите, изградени в кошер, казва скулпторът Павлин Радевски

© ECONOMIC.BG / Пламен Андреев
Добрият скулптор е този, който умее да излезе отвъд установените граници на скулптурата и е способен да работи извън зоната си на комфорт, смята Павлин Радевски. През юни в галерия „Сан Стефано“ той направи своя поредна самостоятелна изложба, наречена BEEyond the FORM. Това "Е" в повече е, за да подскаже, че тук пчелите са неочакваният съавтор във ваятелството. И без това да е оценка за качествата и постиженията на Павлин Радевски като скулптор, ще кажем, че той експериментира отвъд традиционната скулптура, като създава произведения в сътрудничество с пчелното семейство.
Той не е първият, който разчита на природната дарба на тези високо организирани насекоми. Има и други по света, които ползват пчелната пита като различен вид „медия“ и създават произведения с широк диапазон от послания - екологични, научни, художествени. Сред големите имена е нидерландският скулптор Томаш Либертини.
Любопитство
Първите опити започват през 2019 г. В двора около ателието в Елин Пелин неговият колега Витали Халваджиев се грижи за кошери. Павлин забелязва, че пчелите излизат извън рамките и са чудесни творци и дизайнери, способни да създадат див кошер, в който да поддържат ред, температура, вентилация и редом с това да правят своите градежи. Вдъхновява се да им зададе форма, в която да ги предизвика да творят в постоянно променяна от него ситуация. Павлин не е пчелар, засега той вади не мед, а само скулптури. Възхитен е от абсолютната демокрация и от строгата дисциплина на своите партньори в кошера.
Експерименти
Първият експеримент в съавторство с пчелите е със смоли. После продължава и в заложените от него форми пчелите градят със своя собствен восък, така се ражда изложбата „Див градеж“ (2023 г. – галерия „Харта"). Павлин Радевски изпробва идеята пчелите да използват негов восък. Успява, като моделира формата по класически принципи с намерението, че поставяйки в кошера съответна основа, те ще формообразуват по нов начин, ще надградят и ще оставят своята следа. А сега новото постижение е, че трудолюбивите насекоми работят и с оцветен восък. Малък е обаче периодът, в който може да се твори с тях, и основно това става само през юни и юли.
Пазар
Изложбата е експериментална и няма комерсиални цели. Тя е изцяло самофинансирана от Павлин Радевски. Желанието му е да предизвика интерес към съвременното изкуство, в противовес на добре развития пазар на произведения на стари майстори, част от които са фалшификати. Съвременното изкуство се приема от колекционерите като рискова инвестиция. Тези скулптури не изискват по-различно съхранение от условията за колекциите в добрия музей. Никой обаче не може да направи копие на уникатите, изградени в пчелен кошер, и затова те се купуват от хора, търсещи нестандартни художествени решения.
Павлин Радевски е загрижен за тесните рамки, в които живее българска култура, ето защо е съосновател на DEPO SCULPTURE - платформа за подкрепа на млади скулптори и развитие на публичния дебат за съвременното изкуство у нас.
Текстът е част от бр. 127 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.