Мъск обеща да направи Tesla велика отново и инвеститорите се вързаха – засега
Изпълнителният директор на гиганта често дава твърде оптимистични срокове, които водят до неспазени обещания

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Това определено ще са трудни дни за Tesla. Продажбите намаляват, компанията изкарва по-малко пари от всяка кола, която успява да продаде, а конкурентите ѝ „изяждат“ от пазарния ѝ дял, особено на международно ниво. Краят на различните федерални политики за електромобилите също може да струва на компанията милиарди, пише CNN.
И тук идва изпълнителният директор. Илон Мъск направи компанията това, което е, превръщайки я от скромен стартъп във финансов гигант. Но сега около него се въртят почти постоянни противоречия. В момента той движи ангажиментите си към правителството на САЩ, включва се в международната политика, играе видеоигри и публикува в социалната си мрежа X. И всичко това отвлича вниманието му от Tesla в година, която той самият нарече „ключова “ за компанията.
Но няма как да разберете това от цената на акциите на Tesla, която все още е малка в сравнение с пазарната стойност на всеки друг производител на автомобили.
По време на скорошна среща с инвеститори Мъск пое ангажимент за предстоящ огромен напредък в самоуправляващите се автомобили, роботакситата и хуманоидните роботи, като обеща, че следващата година ще бъде „епична“, вместо да се фокусира върху основните теми в компанията. В следващите дни акциите на компанията поскъпнаха с 4%, въпреки че самият Мъск призна, че има опит в това да не изпълнява обещанията си.
Има път, при който Tesla струва повече от следващите пет топ компании, взети заедно“, прогнозира той. „Това е труден път, но е постижим.“
Някои анализатори обаче поставиха под въпрос ръста в цената на акциите.
Поскъпването на акциите на Tesla нямаше никаква връзка с финансовите резултати на компанията през току-що завършеното тримесечие или с перспективите ѝ за растеж през следващата година“, пише автомобилният анализатор на JPMorgan Райън Бринкман в бележка до клиентите. „Акциите на Tesla продължават да ни правят впечатление, че са напълно отделени от основните неща.“
Някои инвеститори обаче продължават да са бичи настроени.
„Биковете са фокусирани върху изкуствения интелект и автономните превозни средства“, каза анализаторът на Wedbush Securities Дан Айвс, който смята себе си за един от тези бикове, с целева цена от $550 за 12 месеца, която би била 45% над цената на затваряне в сряда.
Айвс каза, че отвъд обещанието за автономни превозни средства, плановете на Tesla да продава хуманоидни роботи на обществеността веднага след 2026 г. ще бъдат „ключови“.
Според Мъск това, което ще направи Tesla толкова ценна, е, че собствениците на нейните автономни превозни средства скоро ще могат да дават под наем своите коли – нещо като управляван от роботи Uber – като по този начин правят пари, когато колите иначе биха били паркирани. Мъск твърди, че това ще промени основната икономика на притежанието на автомобили.
Той прогнозира още по-големи продажби за планираните от компанията хуманоидни роботи Optimus, които според него могат да донесат повече от 10 трлн. долара годишно.
Наистина е ненормално“, каза той.
Неспазени обещания
Мъск има своя опит с амбициозни обещания и сериозно пропуснати цели.
През 2016 г. той каза, че до края на 2017 г. функцията за пълно самостоятелно шофиране (FSD) ще позволи на собствениците да извикат колите си да дойдат при тях, без никого зад волана, от цялата страна. И с всяка следваща година той продължаваше да казва, че истинското автономно шофиране, без намесата на човешки водач, е само след година или нещо такова. През 2019 г. той прогнозира, че услугата роботакси на Tesla ще бъде достъпна до 2020 г.
Реалността е, че FSD на Tesla е разследвана от Националния борд по безопасност на транспорта за поредица от инциденти и все още изисква човек да седи зад волана, готов да поеме контрол над автомобила.
И все пак през октомври 2024 г., когато разкрива прототип на своята Cybercab без шофьор, която дори няма педал за газта, педал за спирачката или волан, той обеща „самостоятелно (шофиране) вероятно до края на тази година“. Тогава той добави: „Обикновено съм малко оптимист по отношение на времевите рамки“.
Самостоятелното шофиране все още не е възможно. И в срещата си с инвеститори Мъск разкри, че съществуващите Tesla ще се нуждаят от „болезнена и трудна“ хардуерна актуализация, за да могат някога наистина да се управляват самостоятелно.
Тук идват и обещаните регулаторни промени.
Администрацията на Тръмп заяви, че планира да прекрати данъчния кредит от $7500 за електрически превозни средства, включително Tesla, тази година. Въпреки че това може да навреди най-много на продажбите на електромобили на производителите на стари автомобили, това все пак ще направи Tesla по-скъпи в сравнение с бензиновите коли – точно, когато ръстът на търсенето на електромобили в САЩ се забавя.
Освен това, Tesla получава милиарди от продажбата на регулаторни кредити на автомобилни производители, които все още продават предимно автомобили с бензинов двигател. Администрацията на Тръмп обещава да отмени по-строгите правила за емисиите, които на първо място пораждат тези регулаторни кредити.
Ще даде ли Мъск нужното внимание на Tesla?
Мъск винаги е бил разсеян от другите си бизнеси, като SpaceX, The Boring Company, Neuralink и платформата си за социални медии X, а сега е още по-разсеян от ролята си в прекрояването на федералното правителство.
По време на минали предизвикателства на Tesla, като увеличаване на производството на нови превозни средства, Мъск буквално живееше и спеше в заводите и работеше денонощно. Това няма да е така в Tesla този път.
Дори с все още действащия данъчен кредит за EV, Tesla току-що отчете първия си годишен спад в продажбите през 2024 г. на фона на засилената конкуренция от други производители на автомобили.
Така например броят на продадените автомобили Tesla в Германия през януари намаля с 59% в сравнение с година по-рано, според Германската федерална служба за автомобилен транспорт. Точно както Мъск беше ключов поддръжник на президента Доналд Тръмп, той се превърна във високопоставен поддръжник на крайнодясната партия Алтернатива за Германия (AfD).
Акциите на Tesla паднаха с 4% по време на търговията в четвъртък, след като беше разкрит спадът на продажбите в Германия. Но акциите все още са нараснали с 50% след изборите в САЩ на 5 ноември, тъй като инвеститорите се обзалагат, че Tesla ще се възползва от новата роля на Мъск като така наречения „първи приятел“ на Тръмп.