Навлизането на електромобилите е необратим процес
Зарядната инфраструктура в България се развива успешно и изпреварващо
Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ):
Илия Левков е председател на УС на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ). Председател е на Стопанска камара - Петрич, а също изпълнителен директор на ИКЕМ АД и управител е на ЛЕВКОВ ЕООД. Има богат опит в управлението на различни компании в България, както и на европейски проекти. Притежава диплома за магистър по индустриален мениджмънт от Университета за национално и световно стопанство, специализирал е корпоративен мениджмънт в Йокохама, Япония.
Г-н Левков, с каква скорост България влиза в ерата на електрическата мобилност?
С леко забавена скорост, но все пак не влиза. Осем години не спираме да предлагаме и да убеждаваме правителството, общините, потенциалните партньори и бизнеса за ползите от навлизането на електрическата мобилност. Въпреки това България е на европейската карта на електрическата мобилност със своите над 80 зарядни станции, а можеха да бъдат в пъти повече. Електрическите превозни средства (ЕПС ) също растат като брой и процент. Тук трябва да отбележим реалните възможности и бизнес потенциала, който зарядната инфраструктура и ЕПС водят след себе си - това са нови професии, услуги и продукти.
На какво отдавате тази забавена скорост?
Временните стимули за "ускорено навлизане" на елекромобилите, както беше заложено в Националния план 2012-2014 г., не успяха да дадат тласък на продажбите. Отново прозира липсата на адекватен системен подход. Но оптимизмът в положителното развитие не ни напуска и сме убедени, че този процес е необратим и ще се ускорява, независимо от желанията или нежеланията ни.
Защо всъщност си струва усилието и инвестициите за тази цялостна промяна?
Защото това е наистина нов начин на мислене, на ползване, на споделяне на ресурси и възможности. Ефектите са много, като екологичният е най-осезаем. Ако като общество решим да вървим в тази посока и поемем съответните тежести и отговорности за това, активно работейки промяната да започне от начина на придвижване до начина на ползване на електрическите коли. ЕПС може да бъдат интегрирани в националните транспортни и общинските схеми. Споделената икономика ще промени и отношението ни към ЕПС - те ще се ползват като услуга, без да е нужно да ги притежаваме.
В какво е предимството на електромобилите?
Предимствата са много: КПД на електрическия двигател е 95-98% спрямо 35-38% на двигателя с вътрешно горене. Консумацията на енергия за 100 км пробег - максимум 3 лв., зареждайки в домашния контакт. Рекуперацията (връщане обратно на енергия) при спиране стига до 20% при добро управление на ЕПС. Експлоатационните разходи са ниски - няма масла, филтри (освен за купето), ремъци, свещи, ауспуси, накладките се сменят на 200 000 км. Тези коли не вдигат шум. Да продължавам ли?
Електромобилите само за големия град ли са?
Първите стъпки на ЕПС са в централната градска част, там където конкуренцията с другите автомобили е най-видна и превъзходството им е огромно. Горенето на дизел и бензин на място в задръстванията е производство на отровни газове, които дишаме и плащаме през здравето си. Да се ползва петрол за транспорт и отопление е абсурд. Дизелгейт, пораженията в Мексиканския залив - колко примери още са нужни, за да видим какви поражения сме нанесли на планетата и какво наследство ще оставим на следващите поколения.
Как върви изграждането на цялостната инфраструктура в страната?
Зарядната инфраструктура в България се развива успешно и изпреварващо, за разлика от останалите съседни държави, които тепърва започват да проектират и планират инвестиции в тази посока.
Къде сме ние като бизнес, свързан с електрическата мобилност? Има ли шанс да сме нещо повече от просто консуматор на всичко, свързано с електрическата мобилност?
От самото начало на създаването на нашата организация, логото ни бе и е: Електромобилът в България - с българско участие. Днес имаме убеждението, че това се случва и българският бизнес усеща и инвестира в тази промяна. Дано този път се окажем активни участници, а не наблюдатели и последващи консуматори.
Стандартите са важни, за да има истинска електрическа мобилност. Как върви този процес?
Стандартизацията е процес, който и преди и сега регламентира спазването на определени дейности, бизнес процеси и технологии. В електрическата мобилност това е повече от необходимо. Затова сме излъчили наш представител в Европейския институт по стандартизация, който активно участва в работата му по темата и се радваме, че е високо оценен от партньорите ни. Така получаваме и актуална информация за навлизането на новите изисквания и стандарти към всеки един елемент от системата на електрическата мобилност.
Каква е ролята на образованието, влиза ли то в крак с навлизащата електрическа мобилност?
Още когато започнахме нашата дейност като организация, бяхме наясно, че без кадри, нямаме никакъв шанс да се развиваме в този бранш. През 2011 г. защитихме пред Националната агенция за професионално образование и обучение две нови специалности - "монтьор и техник на ЕПС". През 2011г. в Русенския университет "Ангел Кънчев" на първата конференция "Електромобили", ректорът проф. Христо Белоев обеща да има магистратура "Електромобили" и изпълни обещанието си. Не успяхме и досега да пробием в бакалавърската степен, но има индикации, че и това ще се случи. Голямата ни гордост е, че тази година в пет професионални гимназии ще се обучават 100 ученици в двете специалности. Трябва да поздравим директорите и екипите на тези гимназии, които повярваха и направиха всичко възможно, за да се случи това.
Какъв е вашият призив, свързан с електрическата мобилност?
Електрическата мобилност е не само огромен индустриален потенциал, а шанс за българския бизнес, за България и за нас. Ние може да покажем, че наистина сме иновативни и намиращи възможности да се развиваме в нови браншове и области. Това ще промени не само нас, а и нашите съседи. Трябва само да си повярваме и обединени да работим в тази посока. Вие все още можем да имаме водеща роля. Нека да го направим заедно.