Норвегия постави нов световен рекорд при електромобилите
Делът им сред всички продадени нови коли в страната продължава да расте

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Почти една трета от новите автомобили, продадени в Норвегия миналата година, са били електрически. Това е нов световен рекорд, пише Reuters. Страната е един от лидерите по използване на този тип превозни средства, като планът ѝ е до 2025 г. да преустанови предлагането на коли с твърди горива.
В опит да стимулира внедряването на електромобили, надявайки се така да помогне за намаляване на въглеродните емисии и замърсяването на въздуха, Норвегия вече е премахнала данъците за коли с батерии. В страната има и други облаги за собствениците като безплатен паркинг и сравнително развита мрежа от зарядни станции.
Независимата норвежка пътна федерация (NRF) заяви в сряда, че електрическите автомобили са се увеличили до 31.2% от всички продажби през миналата година. За сравнение през 2017 г. делът им е бил 20.8%, а малко по-назад във времето – през 2013 г., 5.5%.
„Това е бе една малка крачка към целта за 2025 г.“ когато норвежкият парламент иска всички нови автомобили да са такива, които не отделят вредни емисии, коментира Ойвинд Солберг Торсен, ръководител на NRF. Той предупреждава, че има дълъг път пред тази цел, тъй като все още две трети от всички 148 000 продадени нови автомобила през 2018 г. са били на твърдо гориво или хибриди.
Данните за продажбите все пак потвърждават водещите позиции на Норвегия в пласирането на електрически автомобили на глава от населението. Усилията на иначе най-големия производител на петрол и газ в Западна Европа да превърне икономиката си в „зелена“ все пак постепенно дават резултат.
Според изчисленията на Международната агенция по енергетика (IEA), която използва малко по-различен критерий за електрически превозни средства, който включва и хибриди, през 2017 г. в Норвегия делът им сред новопродадените е 39%. За сравнение в Исландия той е бил едва 12%, а в Швеция 6%.
Хвърляйки поглед на изток и на запад картинката е още по-стряскаща. През 2017 г. в Китай електрическите автомобили са представлявали едва 2.2% от всички продадени, а в САЩ – 1.2%, сочат данните на IEA.