Нужни са още промени за по-добро рециклиране на отпадъците
Вижте предложенията на Българската асоциация по рециклиране

Българска асоциация по рециклиране (БАР) приветства представянето за обществено обсъждане на проекта за изменение на Закона за управление на отпадъците и приема проекта като стъпка в подкрепа на устойчивото развитие на рециклиращия сектор в страната.
Намираме за положителни предложените промени в посока на облекчаване на финансовата тежест за бизнеса, в частност – намаляването на банковите гаранции за извършване на дейности с определени отпадъци и намаляването на размера на някои санкции.
БАР подкрепя и предложеното от Министерството на околната среда и водите за въвеждане на банкова гаранция за дейности със стара електроника и излезли от употреба МПС, както и преместването на пунктовете за вторични суровини в промишлени или складови зони.
Проектозаконът акумулира големи очаквания в рециклиращия сектор в момент, в който индустрията е изправена пред трудни икономически условия. Оценяваме намаляването на административната и финансовата тежест като стъпка напред, но въпреки това е необходимо да се направи повече.
Необходимо е в проектозакона да се оптимизират няколко текста, включително и да се отразят по-пълно препоръките на Комисията за защита на конкуренцията от Решение № 220/2015 г., свързани с безкасовото плащане (чл. 38, ал. 1) и за предаването на отпадъци от домакинствата на всички възможни субекти (и частни, и публични), намаляването на административната тежест за сектора, в т.ч. и във връзка с регулаторните режими за отпадъци и регулаторния режим за т.нар. край на отпадъка.
БАР предостави становището си на МОСВ, като основните предложения в проектозакона, които следва да бъдат редактирани, са следните:
1. Дейностите с отпадъци могат да се извършват по два начина – с Разрешение, когато дейността се осъществява на площадка или чрез Регистрационен документ, когато само се събират отпадъци и се предават на чужда площадка.
Необяснимо защо се предлага физическите лица да не могат да предават скрап на фирми, които имат Регистрационен документ за събиране на отпадъци, независимо дали сделката е възмездна или безвъзмездна.
Така няма да могат да се провеждат дори общинските кампании за събиране на отпадъци от домакинствата, тъй като за да може да се организира каквато и да е кампания по събиране и транспортиране на отпадъци, лицето на първо място трябва да притежава регистрационен документ за тези дейности. Осигуряването на възможност за предаване на този вид отпадък и на лица с регистрационен документ, ще бъде стъпка в посока пълно отразяване на изискванията на директивата за отпадъците и ще осигури равен достъп до отпадъците и адекватна законодателна рамка на извършването на дейности с тях, каквато в момента съществува и за останалите видове отпадъци.
2. Досега Законът за управление на отпадъците изисква площадките за метални отпадъци да се намират в производствени и складови зони, т.е. от няколко години вече няма скрап площадки в жилищните райони. Благодарение на това площадките намаляха от 2300 бр. на около 900 бр., съответно рязко намаляха кражбите на черни и цветни метали и се улесни контролът от страна на администрацията.
Изненадващо се предлага допълнително утежняване на бизнеса, като новото изискване е фирмите да представят изричен текст в скицата на площадката, че тя е определена конкретно за дейности с отпадъци.
Ние считаме, че е достатъчно площадката да е разположена в промишлена зона, защото е важно жилищните и смесените зона да са свободни от площадки за отпадъци.
В този си вид разпоредбата в проектозакона представлява административна бариера и ще блокирала възможността за извършване на дейност поне за година по независещи от компаниите причини, тъй като трябва да се промени предназначението на площадката и да се направи ПУП (промяна на подробния устройствен план на съответното населено място).
3. Според сега действащия Закон за управление на отпадъците на гражданите не може да се плаща в брой, т.е. касово.
Новите предложения допускат изключение, но в незначителен размер – 100 лв. на година.
Това е крайно недостатъчно, тъй като има много хора, чието основно препитание е събирането и предаването на отпадъци.
В тази посока в решението си Комисията за защита на конкуренцията счита, че би било удачно да се последва примера на някои държави от Европейския съюз, в които има установен лимит на плащанията в брой. Такива лимити съществуват в Испания – 2000 евро, в Гърция – 500 евро, Италия – 1000 евро, независимо от вида на субекта (физическо или юридическо лице). С цел да се увеличи събираемостта на вторични суровини, от които има както икономически, така и екологични ползи за страната, е необходимо да се въведе по -голям лимит за безкасово плащане, например от 1000 лв. годишно, като по този начин ще се предотврати незаконното предаване на материал, с цел заобикаляне на нормата. По -високият лимит ще осигури и избягване на „изтичането“ на материал към съседни държави, в които няма изисквания за безкасово плащане или лимитът е по-голям.
Рециклиращата индустрия, в която са ангажирани и предприятията за събиране и за третиране на отпадъците, играе основна роля в изпълнение на рамковото законодателство за отпадъци и осъществяване на европейски политики, в т.ч. и прехода към кръгова икономика. Този процес е предизвикателство и ще изисква значителни инвестиции най-вече от страна на частния сектор, като същевременно ще създаде по - голяма заетост и повече възможности за бизнес. Индустрията осигурява така необходимите работни места, в т.ч. „зелени работни места“ и инвестиции, като същевременно минимизира въздействието върху околната среда и вредните емисии в околната среда. Само при рециклирането на стоманен скрап се спестяват до 64 % от въглеродните емисии във въздуха, в сравнение с първичното производство и използване на природни суровини.
Време е да признаем огромните ползи, които рециклирането има за околната среда и обществото по отношение на намаляване на въглеродните емисии и използването на природните ресурси, и те да бъдат пренесени в законодателството, за да се оптимизира използването на вторични суровини.