Получаваме 140 млн. евро за три транспортни проекта
Финансирани ще бъдат един воден и два жп проекта
Безвъзмездно финансиране за над 140 млн. евро ще вземат три български транспортни проекта, които бяха одобрени от Европейската комисия по Механизма "Свързана Европа", съобщиха от Брюксел в понеделник. Общо 276 европейски проекта в областта на водния, железопътния и автомобилния транспорт ще получат 13.1 млрд. евро.
У нас одобрени са проектите за модернизация на железопътни отсечки от София до Волуяк и Елин Пелин, които ще се изпълняват от Националната компания "Железопътна инфраструктура", и за подобряване на корабоплаването на река Дунав, който ще се реализира от Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав. Жп проектите ще получат съответно 76 336 879 евро и 57 786 910 евро, което е 73 и 85 на сто от общите стойности на планираните дейности. По водния проект страната ни ще получи 5 965 980 евро, което е 85% от цената му.
Останалото финансиране до 104.571 млн. евро за отсечката София-Волуяк, до 67.984 млн. за София-Елин Пелин и до 7.98 млн. евро за корабоплаването ще се осигурят от бенефициентите.
Финансовото участие на ЕС е под формата на безвъзмездни средства, с които в зависимост от вида на проектите ще се финансират между 20% и 85% от разходите по тях.
"Днес имам удоволствието да предложа най-големия план за инвестиции в областта на транспорта, изготвян някога от ЕС. Избраните от нас проекти ще са от полза и за гражданите, и за предприятията чрез подобряване на инфраструктурата и отстраняване на съществуващите проблеми. С тях също така ще се насърчава прилагането на устойчиви и иновативни решения за мобилност. Тези безпрецедентни инвестиции са значителен принос към програмата на Комисията за растеж и заетост. Изграждането на трансевропейската транспортна мрежа може да доведе до създаването на до 10 млн. работни места и до увеличаване на европейския БВП с 1.8% до 2030 г.“, коментира европейският комисар по въпросите на транспорта Виолета Булц.
Сред избраните за финансиране инициативи са такива като за железопътната линия "Балтика", планинския тунел "Бренер“, водния път "Сена — Еско“, моста "Каланд“ или за постоянна връзка в пролива Фемарн-Белт. Сред по-малките инициативи са трансграничните проекти между Грьонинген и Бремен, железопътната линия "Железен Рейн“, планове за развитието на технологиите за втечнен природен газ и проекти за подобряване на условията за корабоплаване по река Дунав.
Предложеното решение за финансиране трябва да бъде официално прието от Комитета по Механизма за свързване на Европа, който ще заседава на 10 юли 2015 г. След това отделните споразумения за отпускане на безвъзмездни средства ще бъдат подготвени от Изпълнителната агенция за иновации и мрежи (INEA) и ще бъдат сключени с получателите на средствата през втората половина на 2015 г.